”Så meget ’fagidiot’, at jeg har svært ved at se mig selv andre steder end på AU”

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

Bord-bænkesættet uden for instituttet i Foulum er en plet, hvor Jens Askov Jensen og hans kolleger ynder at søge hen i pauserne, når vejret er godt. Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto.

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Jens Askov Jensen er levnedsmiddeltekniker ved Institut for Fødevarer i Foulum – en stilling, han har haft i 30 år, dog under skiftende organisationer.

Jens Askov Jensen, levnedsmiddeltekniker ved Institut for Fødevarer i Foulum. Han har været ansat i samme stilling i 30 år, selvom organisationen har skiftet navn flere gange undervejs. I 1988 hed det Afdelingen for Fjerkræ og Kaniner under Statens Husdyrbrugsforsøg. Siden blev det til Danmarks Jordbrugsforskning, som blev en del af AU i 2007.

Hvorfor er du her stadig?

”Fordi det er en spændende arbejdsplads. Det er altid udfordrende, og der er altid nye opgaver, så arbejdet bliver aldrig rutine. Efterhånden er jeg også blevet så meget ’fagidiot’, at jeg ville have svært ved at finde en anden arbejdsplads, hvor min profil passer – og jeg har heller ikke lyst til at arbejde andre steder. Vi har et godt kollegialt samarbejde i afdelingen, og det betyder meget. I 2019 flytter instituttet til Aarhus, og det bliver spændende at blive en del af det miljø, der er ved at opstå omkring Agro Food Park i Aarhus med Arlas innovationscenter og en masse mindre fødevareorganisationer. Jeg flyttede i sin tid fra Landbohøjskolen på Frederiksberg til Foulum, og det er fint for mig, at min arbejdsplads flytter til Aarhus.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

”Det må være instituttet her i Foulum. Det er jo et stort område, vi breder os over, og jeg opdager nye områder herude selv efter 30 år. I sommerperioden samles vi tit til frokost ved et bord-bænkesæt uden for instituttet. Det er et hyggeligt sted, hvor vi søger hen i pauserne.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”At universitetet udvikler sig og bliver stærkere, end det er nu. Arbejdsgangen opad i systemet var lettere, da vi ikke var lagt ind under universitetet. Der er blevet flere lag op til den øverste ledelse, og det har gjort det sværere at få opgaver gennemført. Samtidig er konkurrencen mellem universiteterne i Danmark stor. Jeg håber, at AU klarer sig i den konkurrence – og måske ville det være bedre for alle parter, hvis man samarbejdede mere universiteterne imellem og gik sammen om at søge penge. På den måde kunne vi måske også stå stærkere i forhold til udenlandske universiteter.”

AU 90 år

• ”Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.