Skoleforskere har sat sidste punktum i storværk

Fembindsværket om dansk skolehistorie er redigeret af professor Ning de Coninck-Smith fra DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse og adjunkt Charlotte Appel fra Institut for Kultur og dentitet på RUC. Carlsbergfondet har støttet økonomisk med 13 millioner kroner, og Aarhus Universitetsforlag står bag udgivelsen.

»Da læreren holdt skole« er titlen på første ud af i alt fem bind i storværket Dansk Skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år. I dette første bind får læserne et indblik i tiden før 1780, hvor det på et tidspunkt var god latin, at kun drenge modtog undervisning.

Så følger de næste fire bind i rækken, der alle har titler, som begynder med »Da skolen …« Og når bindene står side om side i reolen, danner titlerne tilsammen et ultrakort referat af 500 års dansk skolehistorie:

»Da skolen tog form« om tiden fra 1780 til 1850, »Da skolen blev sat i system« om tiden fra 1850 til 1920, »Da skolen blev sin egen« om tiden fra 1920 til 1970 og »Da skolen blev alles« om tiden efter 1970.

Om de seneste årtiers holdning til læring – og formålet med læring – står der i en pressemeddelelse i forbindelse med udgivelsen af det sidste bind i serien:

»Skolegangen flyttede sig fra en individuel rettighed – og en vej til samfundsmæssig lighed – til en livslang forpligtigelse i den økonomiske velstands tjeneste.«

Det er hundrede år siden, at nogen sidst har sat sig ned for at skrive en større samlet fremstilling af skolens historie i Danmark. 12 forfattere har bidraget til værket, der fører udviklingen helt frem til i dag.