Snestorm aflyser eksamener på AU

Cirka 2.000 studerende på Aarhus Universitet skulle onsdag til eksamen, men hovedparten er aflyst på grund af snestormen i Aarhus. Studerende, der skal til eksamen i morgen, vil få nærmere besked om situationen i dag, fortæller vicedirektør for AU Uddannelse, der kalder situationen ekstraordinær.

Onsdag er flere dele af landet – herunder Aarhus – ramt af voldsomt vejr. I Aarhus er der snestorm, og Østjyllands Politi fraråder al unødig kørsel. (Arkivfoto) Foto: Nicolai Hildebrand/AU Foto

Snestorm har onsdag morgen og formiddag ramt Aarhus, og mens busser og Letbane holder stille, og bilister opfordres til at holde bilen hjemme, kommer vejret også til at gå ud over mange studerendes eksamener. Aarhus Universitet oplyser i en nyhed, at mange af onsdagens skriftlige tilsynsprøver er aflyst på grund af snestormen.

Alle studerende, der har en skriftlig tilsynsprøve onsdag, har fået besked i deres AU-mail og studieportal om, hvad der kommer til at ske med deres eksamen, fortæller vicedirektør for AU Uddannelse, Anna Bak Maigaard, onsdag formiddag kl. 10.45.

"Der er cirka 2.000 studerende, som skulle til eksamen i dag. Hovedparten af eksamenerne er blevet udskudt til et andet tidspunkt. Det har de studerende fået besked om, og så har de også fået at vide, at de vil få den nye dato snarest muligt på deres AU-mail. Det er klart, man gerne vil vide det nu, men det tager lige noget tid at få planlagt eksamenerne på ny, så der må man vente," siger Anna Bak Maigaard.

Nogle eksamener begyndte så tidligt i dag, at de ikke kunne nå at aflyses, og derfor sidder nogle studerende i øjeblikket til eksamen, hvor andre har været forhindret i at komme frem. Her arbejder AU på at finde en løsning for de studerende.

"De får også besked på deres AU-mail om, hvordan de skal forholde sig. Det er klart, at de skal have mulighed for at komme til eksamen på et andet tidspunkt," siger Anna Bak Maigaard.

På AU's facebookside spørger flere studerende, der har eksamen i morgen, hvordan de skal forholde sig. Det kunne være rart at vide inden i morgen, om de skal til eksamen, fordi det voldsomme vejr forventes at fortsætte torsdag, pointeres det af en studerende. Senere onsdag eftermiddag vil der være et svar, fortæller Anna Bak Maigaard. Her vil det også stå klart, konkret hvor mange eksamener der onsdag er gennemført eller aflyst.

Situationen med aflyste eksamener er ekstraordinær, pointerer hun.

"Det er noget, vi gør meget, meget sjældent. Vi har gjort det under coronaperioden, men ellers er det ikke noget, vi har gjort. Det skyldes jo den helt ekstraordinære vejrsituation, som har påvirket vores studerendes mulighed for at komme frem til eksamener, og som også har påvirket medarbejdernes muligheder for at være vagt, it-supporter og andet til eksamener," siger hun.

Korrekturlæst af Charlotte Boel