Som et varmt og hyggeligt kram: Esperanto er en rummelig fredagsbar – ikke kun når det gælder kvadratmeter

Stemningen i fredagsbaren Esperanto er rummelig og rar – selv når den prøver at være uhyggelig med bloddryppende halloweenpynt og kutteklædt barpersonale. End ikke drinken Dracula’s bite bider fra sig.

Foto: Omnibus

ANMELDELSE ESPERANTO:

Anmeldt den 27. oktober omkring kl. 18.30

Esperanto: Fredagsbaren for engelsk, spansk, tysk og fransk IVK og SLK

Hvor: Jens Chr. Skous Vej, bygning 1482, lokale 147, 8000 Aarhus C

Facebook: Esperanto Friday Bar

Åbningstider: kl. 16.00-00.00

Særkende: Veludførte temaer, stort dansegulv og mange beer pong-borde. Egner sig godt til større grupper af studerende. Og så er mobildækningen på mystisk vis altid pist væk i dette lokale.

Priser:

Happy Hour (kl. 16.00-17.00): Øl til 5 kroner og drinks til 10 kroner

Øl: 5-20 kroner afhængig af øllen

Breezer/Smirnoff Ice: 17 kroner

Drinks: 17 kroner

Shots: 5-10 kroner afhængig af spiritussen

Plus:

• En alsidig bar, som passer til de flestes temperament
  • Rar og velkommende atmosfære
  • Sans for at gennemføre et koncept ned i detaljen

Minus:

• Kan blive ret tætpakket og crowded sent på aftenen
  • På grund af den store størrelse egner den sig ikke så godt til små og intime selskaber

Korrekturlæst af Charlotte Boel

Det er ikke fredag den 13. – men derimod fredagen før Halloween – og uhyggen har bredt sig hos flere fredagsbarer på Aarhus Universitet. Også Esperanto, fredagsbaren for engelsk, spansk, tysk, fransk både IVK og SLK (International Virksomhedskommunikation og Sprog, Litteratur og Kultur), har kastet sig over det græskarkommercielle eventyr fra Amerika og inviterer studerende til halloweenfest. En fest, hvor uhyggelig udklædning og bloddryppende pynt ofte er bærende søjler og derfor risikerer at blive en flad omgang, hvis indsatsen er halvhjertet.

I Esperanto er næsten alle afkroge af det store lokale dekoreret med blodige knive, guirlander med ondsindede græskarhoveder og andre skrækindjagende genstande. Barpersonalet og næsten alle gæster er tilmed iklædt kostumer, der indeholder et væld af referencer af både ikonisk og mere nørdet karakter, for eksempel en subtil, men alligevel slående tydelig reference til Stephen Kings 'It' med den lille dreng Georgie i den gule regnfrakke.

Selv musikken er on theme. Akkompagneret af 80’er-nummeret 'Ghostbusters' sætter vi os til rette ved et af bordene og skåler i aftenens signaturdrink Dracula’s Bite og en ganske almindelig Tuborg Classic. Men det må være en tandløs og pensioneret Dracula, der har haft fat i vores drink, da den med sin 90/10 fordeling af henholdsvis tranebærjuice og vodka ikke ligefrem får hårene til at rejse sig. Øllen er der til gengæld ikke en finger at sætte på: perfekt køleskabskold.

Om blot få timer vil det, der lige nu er en afslappet og samtalevenlig ’varm op’-bar, forvandle sig til et dansegulv for fuld blæs. Blandt studerende har Esperanto da også ry for at være det sted, man går på floor, men man skal ikke kimse ad det, som baren har at byde på, inden DJ-pulten sættes i stikkontakten. På trods af fredagens uhyggelige tema vil vi faktisk beskrive stemningen og atmosfæren som et varmt og hyggeligt kram.

Hvad siger baren?

Iført munkedragt og dødningehovedmaske står medlem af baren, Frederik Barsøe, der til daglig læser sit 5. semester på engelsk, og nyder en kold øl, inden aftenen for alvor går løs. For ham er baren meget alsidig, idet den både kan være hyggelig og brætspilsvenlig for så senere på aftenen at forvandle sig til et stort festligt samlingspunkt. Og vigtigst af alt skal baren være rummelig:

”Vores vibe her er først og fremmest åbenhed. Vi er mange forskellige studier forenet under samme tag, så det er vigtigt for os, at alle kan være her og føle sig velkomne. Så er vi også en billig bar, der sørger for en ny temadrink hver uge samt Happy Hour i barens første åbningstime,” fortæller Frederik Barsøe.

Hvad siger gæsterne?

Det tyder da også på, at konceptet med rummelighed har lokket nogle studerende fra et helt andet fakultet hen til baren. De to medicinstuderende Morten Møller og Freja Spange er netop ankommet med deres tour de fredagsbars-trup iført sølvpapir som led i deres konspirationsteoritema, og de nyder luftforandringen fra medicinernes fredagsbar Umbilicus:

”Jeg kan godt lide det her sted, fordi det virker mere altomfavnende. Man behøver ikke være stangbacardi for at være her. Og så er det meget rart at kunne høre hinanden,” fortæller Freja Spange.

Sådan gør vi

Vi sender to anmeldere afsted, som først opholder sig i baren i noget tid uden at give sig til kende for at få indtryk af stemningen i baren og faciliteterne.

Da en fredagsbar typisk vil ændre karakter fra eftermiddag til aften, giver vi os til kende og taler med bargæster og barpersonale for at få indtryk af, hvordan baren typisk vil udvikle sig, og hvad man fra barens side forsøger at opnå.

Vi giver ikke karakterer på en skala. Fredagsbarerne på AU er meget forskellige og kan derfor være svære at sammenligne og bedømme på den samme skala. Vi opsummerer i stedet vores anmeldelse i plus og minus.

Korrekturlæst af Charlotte Boel