(St)ud i verden: Mindre 'mañana mañana-mentalitet' end frygtet

Therese Vestergaard Jensen læser statskundskab på AU, men dette semester læser hun på Pontificia Universidad Católica de Chile i Santiago for at nørde igennem med sydamerikansk politik og træne sit spanske. Al undervisning er på spansk, fokus er på udenadslære – men til gengæld kan ens egne oplevelser bruges som akademisk argument.

Selvom man er på studieophold, behøver al tiden ikke bruges på læsesalen. Therese Vestergaard Jensen (th.) er her på udflugt til Atacama-ørkenen med sin danske veninde Anna. Foto: Privat.

Vil du også til udlandet?

Få inspiration til et studieophold i udlandet på AU Study Abroad Fair, hvor du blandt andet kan møde AU's internationale koordinatorer:

• Campus Aarhus: 5. oktober, kl. 15-19 i Søauditorierne
  • Campus Herning: 5. oktober, kl. 16-18 i bygning 2126
  • Campus Emdrup: 10. oktober, kl. 10-15, festsalen (A220)

Hvorfor har du valgt at tage på udveksling i netop Chile?

”Den primære grund til, at jeg ville til Latinamerika, var for at træne mit spanske. Alle mine fag hernede er på spansk. Det er en uden tvivl en udfordring, men det er også givende at blive kastet ud i. Derudover er Chile på mange måder det mest velfungerende land i Latinamerika, så der er kun tale om et mindre kulturchok, hvad angår mødet med den latinamerikanske ’mañana-mañana-mentalitet'.”

Pause på Campus. Therese Vestergaard Jensen (th.) med sin chilenske ”mentor”, Chechi (tv.) og amerikanske Desirae. Foto: Privat.

Hvad er den største forskel mellem at studere i DK og der, hvor du er nu?

”Måden, man bliver testet på som studerende. Der er mindre fokus på store, dybdegående opgaver og analytiske svar. Til gengæld er der mere fokus på at kunne gengive pensum i de mange tests undervejs i semestret. Desuden er det mere validt at komme med et argument på baggrund af en bestemt situation, oplevelse eller lignende, modsat den ’kausal-effekt’-tankegang, som jeg er oplært i i Danmark. Jeg er dog samtidig blevet meget positivt overrasket over det faglige niveau på Pontificia, som også rangerer i top-3 over Latinamerikas bedste universiteter.”

Hvad er det fedeste ved at være på udveksling?

”Fagligt er det muligheden for at opleve et helt andet fokus i undervisningen. På bacheloren i statskundskab derhjemme er latinamerikansk politik oftest en sidebemærkning, men her får jeg lov til at beskæftige mig med det hele tiden. At være på udveksling er også en fantastisk mulighed for at skabe sig en hverdag i et helt nyt land, at rejse rundt i weekenderne og at møde en masse nye mennesker fra hele verden.”

Udflugt til byen Valparaíso. Foto: Privat.

Hvad er det sværeste ved at være på udveksling?

”Det sværeste er, at du i bund og grund er helt på egen hånd. Jeg kendte ingen, da jeg kom hertil, og de første par dage var ikke nemme. Men man møder hurtigt andre udvekslingsstuderende, som jo også gerne vil have nye venner, og lige pludselig har man fået opbygget sig en god hverdag. Jeg bor desuden sammen med to søde chilenere, hvilket også gjorde det nemt at falde til hurtigt.”

Udsigt til Andes-bjergene fra campus. Foto: Privat.

Har du et godt råd til andre studerende, der gerne vil læse i udlandet?

”Jeg tror, at det er afgørende, at man gør sig nogle overvejelser om, hvorfor man gerne vil afsted, og hvad man forventer at få ud af det. Om det er for det faglige, for bedre vejr end det danske, eller for at udfordre sig selv med en ny kultur? Alle kan være gode grunde. Det vigtige er, at man kender sin egen motivation for at tage afsted, for så kan man bedre vælge destination og indrette sit ophold efter det – og bedre nyde hele oplevelsen, mens man er afsted.”

Tip os! Er du på studieophold i udlandet, vil vi gerne høre fra dig.

Send os et par linjer om, hvor du er henne i verden, hvad du læser, og hvordan vi kan få fat i dig.