Studerende: At finde en læseplads er som at jage en solstol på en charterferie

To AU-studerende vil med platformen StudySpot skabe overblik over læsepladser i Aarhus – og de har brug for din hjælp.

Det kan være lidt af en stoleleg at sikre sig en god læseeplads – især hvis man er flere, der skal arbejde sammen. Arkivfoto: Maria Randima/AU Foto
Malene Elmer (tv.) og Louise Graversen vil med platformen StudySpot skabe overblik over læsepladser i Aarhus. Det er planen, at StudySpot skal lanceres til sommer i forbindelse med studiestart.

Tip modtages: Hit med de gode læsepladser!

Malene Elmer og Louise Graversen vil gerne tippes om gode læsepladser fra både studerende og medarbejdere på AU. Læsepladserne behøver ikke at ligge på AU, for platformen StudySpot omfatter læsepladser og studiemiljøer i hele Aarhus.

• Send dit tip til malenekrebs@hotmail.com, og beskriv gerne præcist, hvor læsepladserne befinder sig (adresse og bygningsnummer). Tag også gerne et billede, og skriv en kort beskrivelse af læsepladserne.

Malene Elmer og Louise Graversen er begge uddannet lærere og er i gang med at tage en kandidat i IT-didaktisk design på AU. Som led i deres speciale er de ved at opbygge platformen StudySpot, som gratis skal give studerende et overblik over læsepladser og studiemiljøer i Aarhus.

Idéen fik de, efter at de selv har haft svært ved at finde egnede arbejdspladser i Nobelparken. I forskellige studiemiljøundersøgelser kunne de se, at de langt fra var alene – og at det påvirker studerendes trivsel negativt, når de fysiske rammer på studiet ikke er i orden.

Hver sin smag

Efterfølgende har de talt med omkring 150 studerende om deres erfaringer med at finde en læseplads.

”Nogle studerende sammenligner jagten på et godt sted at læse med jagten på en solstol på en charterferie. Hvor man må op før solen for at smide sit håndklæde på en solstol,” fortæller Malene Elmer og fortsætter:

”Vi kan også konstatere, at det er meget individuelt, hvad der opleves som en god læseplads. Nogle foretrækker at sidde i en læsesal, mens andre hellere vil sidde på en café. For nogle er det vigtigt med stikkontakter, for andre er det vigtigt selv at kunne brygge kaffe.”

Det forsøger de to studerende at tage højde for i platformen, hvor man kommer til at kunne søge efter læsepladser ud fra forskellige kriterier. Det bliver i første omgang ikke muligt at booke læsepladser via platformen, men den skaber overblik over de forskellige muligheder, der findes i Aarhus.

Lanceres i forbindelse med studiestart

Det er planen, at platformen skal være færdig til sommerens studiestart, fortæller Malene Elmer.

”For den vil især være en hjælp for nye studerende og tilflyttere, der endnu ikke kender byens muligheder.”

Har brug for hjælp

Men før de kommer så langt, har de to brug for at få udpeget de gode læsepladser. Og til det vil de gerne have hjælp fra både studerende og medarbejdere på AU.

”Vi har 70 steder allerede, men pointen er netop at få så mange steder med som muligt. Og det kan være alt lige fra et fedt lille hjørne til større studiemiljøer,” siger Malene Elmer.

Hun opfordrer de enkelte institutter, caféer og kantiner på AU til at gøre opmærksom på deres læsepladser og studiemiljøer via platformen.

”Det viser de studerende, at de er velkomne, når det er let at finde læsepladser. Det er med til at åbne byen og campus op og vise, at studerende gerne må blande sig på tværs. Man behøver ikke holde sig til studiepladser i Nobelparken, fordi man går på en uddannelse i Nobelparken” siger hun.

Og det er ikke kun uddannelsesinstitutioner og biblioteker, der kan blive nævnt på StudySpot, fortæller Malene Elmer.

”Virksomheder, der har lyst til at byde studerende indenfor i egnede studiemiljøer, er også velkomne,” siger hun.

Tip modtages: Hit med de gode læsepladser!

Malene Elmer og Louise Graversen vil gerne tippes om gode læsepladser fra både studerende og medarbejdere på AU. Studiepladserne behøver ikke at ligge på AU, for platformen StudySpot omfatter læsepladser i hele Aarhus.