Studerende inviterer til fredagsbar til støtte for Ukraine

Fredag er der støttebar i Studenterhuset til fordel for Ukraine, der er ramt af den russiske invasion. Støttebaren er arrangeret af studerende på Aarhus Universitet, og de indsamlede penge vil gå til organisationen Bevar Ukraine, der sender hjælp til det krigsramte land.

Studenterhusets ligger på Nordre Ringgade.

Fredag er den orange farve, der kendetegner Studenterrådet, skiftet ud med blå og gule farver, når de AU-studerende bag gruppen UniversitetsNetværk for Ukraine omdanner Studenterhuset til en fredagsstøttebar for krigsramte Ukraine.

Arrangørerne bag håber, at baren kan være med til at samle penge ind, som kommer til at gå ubeskåret til foreningen Bevar Ukraine. Foreningen sender i øjeblikket hjælp og donationer til Ukraine, som er blevet invaderet af russiske tropper.

Fredagsbaren kan forhåbentlig skabe mere opmærksomhed om ukrainernes situation, fortæller Kirstine Jansdorf, der studerer på Ruslandstudier og er en af initiativtagerne bag.

”Hvad kan vi gøre som studerende på AU? Der er fredagsbaren en ret stor del af de studerendes liv, og så tænkte vi: Hvorfor ikke gøre det til en støttebar, hvor vi for en enkelt dag samler penge ind til nogle, der gør noget godt for Ukraine?”

”Studenterhuset er et sted, som mange kender og bruger til daglig. Det er fedt, de ville være med. Vi skrev til dem, at vi godt kunne tænke os at holde et arrangement, og så fik vi det sat op,” siger Kirstine Jansdorf.

Bevar Ukraine besøger baren

Foreningen Bevar Ukraine – som pengene går til – er også inviteret og vil komme forbi for at fortælle om deres arbejde. På anlægget vil der være ukrainsk musik aftenen igennem, og tre musikere med ukrainsk baggrund kommer og spiller live.

Onsdag eftermiddag har 49 personer trykket ”interesseret” på facebookbegivenheden, men det er svært at sige, hvor mange der kan dukke op i baren, fortæller Kirstine Jansdorf.

Ud over ukrainsk musik er der flere ting, som vil adskille arrangementet fra en sædvanlig fredagsbar.

”Vi har købt en del gult og blåt pynt ind, og så vil der være en speciel drink, som Studenterhusets bartender står for. Man kan give en 50’er til Bevar Ukraine, og så får man en drink. Og så har vi frivillig indsamling via Mobilepay, som vi klistrer op over det hele,” siger hun.

Luften er gået af ballonen

Gruppen UniversitetsNetværk for Ukraine blev dannet i begyndelsen af marts af nogle få studerende, der mødtes på universitetet for at tale om, hvordan man kunne støtte ukrainerne. På det tidspunkt var Rusland næsten lige gået ind i Ukraine.

Gruppen foreslog for eksempel Skjoldhøjkollegiet at åbne værelser for ukrainske flygtninge, og ifølge Kirstine Jansdorf bor der nu flere flygtninge på kollegiet.

Siden krigens første uger har Ukraine fortsat fyldt meget, men ifølge Kirstine Jansdorf er der også opstået en form for handlingslammelse, hvor luften er gået en smule af ballonen i forhold til at gøre noget.

”Der er ikke så mange involveret, som man kunne håbe på. Der har ikke været lige så meget fart på, og det er også svært at vide, hvor man skal gå hen, hvis man hører om 100 forskellige initiativer,” siger hun.

Fredagsbaren i Studenterhusets lokaler står til at begynde klokken 16.30.