”Studerendes forringede færdigheder ses ikke i Mortens Østergaards regneark”

Bekymringen var til at tage og føle på blandt de 500-600 studerende, som tirsdag eftermiddag var mødt op til et stormøde arrangeret af Studenterrådet for at høre nærmere om de mulige konsekvenser af studiefremdriftsreformen.

Foto: Lars Kruse

”Vi skal huske på, at vi er et forkælet segment (som universitetsstuderende, red). Andre skal ikke synes, det er synd for os. Derimod skal vi få dem til at forstå, at hvis reformen gennemføres, vil vi få en dårligere uddannelse – og derfor i ringere grad være i stand til at bidrage til samfundet.”

Sådan lød ordene fra en medicinstuderende, da Studenterrådet tirsdag eftermiddag havde kaldt til stormøde om studiefremdriftsreformen i Aulaen på Nordre Ringgade i Aarhus.

Hun blev mødt af et bragende bifald fra de 500-600 studerende, der var mødt op til arrangementet.

Hvad er konsekvenserne?

Forinden havde de to kandidater Heidi Klokker og Andreas Birch Olsen fra Studenterrådet, der er på valg som de studerendes repræsentanter i AU's bestyrelse, forsøgt at skabe lidt klarhed over de mulige konsekvenser af indførelsen af fremdriftsreformen ud fra den foreløbige bekendtgørelse.

Deltidsstuderende i klemme

Flere studerende bad om ordet for at fortælle, hvordan de hver især frygter at blive ramt af reformen. En af dem var en ung mand, som på deltid læser til statsautoriseret revisor på BSS.

Uddannelsen er struktureret, så han studerer mandag og fredag, mens han arbejder de tre dage midt i ugen. Han frygter, at han ikke vil kunne arbejde sideløbende med studierne, når reformen bliver indført, og han skal tage 30 ECTS-points hvert semester. Men omvendt er praksiserfaring et krav for at kunne blive statsautoriseret revisor.

Dumpet – og dømt ude

En anden var en medicinstuderende, som konstaterede, at havde fremdriftsreformen været en realitet på det tidspunkt, hvor hun dumpede til to eksamener, ville hun i dag være smidt ud af universitetet.

Bekymring – og mistillid

Også en fysikstuderende, der mangler 2 ½ år af sin ph.d.-uddannelse - og som var af den mening, at de fleste studerende nok skal komme gennem deres uddannelse også efter fremdriftsreformens ikrafttræden - gav udtryk for bekymring over uddannelseskvaliteten. Og sin mistillid til regeringens intentioner med reformen.

”Jeg tror, mange studerende vil fravælge de svære kurser, fordi de ikke tør løbe risikoen for ikke at bestå deres eksamener. Men den slags forringelser af de studerendes færdigheder kan ikke ses i Morten Østergaards regneark.”

Universitetsledelsen har endnu ikke meldt noget ud om, hvordan den ser fremdriftsreformen implementeret på AU, da den vil vente til den sidder med den endelige bekendtgørelse i hånden engang i december. Studenterrådet skal mødes med universitetets ledelse fredag.

Studerende på barrikaderne

De studerende sendte også en en sympatierklæring til deres medstuderende på Københavns Universitet, hvor ledelsen har varslet en implementering af studiefremdriftsreformen, der på flere områder er mere vidtgående end bekendtgørelsen fra ministeriet lægger op til.

I dag, onsdag 27. november, går de studerende på barrikaderne på AU. Studenterrådet har indkaldt til manifestation foran Studenterhuset ved Nordre Ringgade kl. 14.15