Stud.scient.pol. på fuld tid og folketingspolitiker

Jeppe Mikkelsen er 23 år og blev i 2011 stemt ind i Folketinget for Radikale Venstre. Sideløbende er han ved at tage en bachelor i statskundskab på AU. Så han skal have en 60-70-timers arbejdsuge i København til at hænge sammen med et fuldtidsstudie i Aarhus.

Foto: Anders Trærup

Mens de fleste andre studerende daser i solen eller supplerer SU’en med sommerarbejde, sidder Jeppe Mikkelsen med snuden i bøgerne på læsesalen i juli, hvor folketingspolitikerne holder fri fra forhandlingerne.

»Det er en del af hemmeligheden bag, at det her overhovedet kan lade sig gøre. Jeg dukker ikke op til alle mine ordinære eksamener, i stedet tager jeg nogle af dem som reeksamener i ferien. Det er bestemt ikke optimalt, men det er måden, jeg kan få det til at fungere på,« fortæller Jeppe Mikkelsen, der netop er ved at færdiggøre fjerde semester og håber på at kunne gøre sin bachelor færdig på syv semestre.

»Indtil videre er det gået OK, jeg får læst de ting, jeg skal læse. Men jeg tager så også hele karakterskalaen i brug til eksamen,« smiler han.

Farvel fritid

»En typisk arbejdsuge i Folketinget er på omkring 60-70 timer, men vi har fri om mandagen for at kunne passe vores arbejde i den kreds, vi er valgt. Sidste semester passede det med, at jeg kunne nå en holdundervisning mandag klokken 8-10. Tirsdag til fredag var jeg på Borgen. Og så blev weekender og ferier brugt på studierne.«

Fritid er der selvsagt ikke meget af i hans tætpakkede program.

»Det er prisen. Det bliver et andet studieliv. Jeg har ikke min daglige gang på universitetet og har ikke tid til at fordybe mig i fagene. Det kan jeg godt savne.«

Det sociale trækker

Alligevel er han ikke fristet til at sætte studierne på standby og fokusere udelukkende på en politisk karriere.

»En god politiker har et alternativ til arbejdet på Borgen. Derfor er det vigtigt for mig at tage en uddannelse, og jeg ønsker ikke at vente til om ti år. Samtidig får jeg meget socialt ud af at være studerende. Jeg er den yngste politiker i Folketinget, mine kolleger er noget ældre end mig og har ofte familie og børn. Så det er rart at møde nogle jævnaldrende på studiet.«

Helt asketisk lever han da heller ikke.

Der bliver tid til en fredagsbar i ny og næ, en tur på Roskilde Festival, og noget af årets eksamenslæsning foregik i Sydfrankrig.

Men skulle han vælge, ville folketingsarbejdet vinde over studierne.

»Sådan er det nødt til at være. Jeg kan ikke forsvare andet over for vælgerne og min folketingsgruppe.«

Studerende på AU

Ordet giver associationer til en ung, relativt videbegærlig type med hang til at name-droppe teoretikere, svælge i fredagsbarer og indtage SU-venlig pasta med ketchup.

Den gennemsnitlige studerende på AU er i begyndelsen af 20’erne, når han eller hun begynder på sit studium, er dansk og har en studentereksamen i rygsækken.

Vedkommende bruger i snit 28,5 timer om ugen på studierne, mens 3,5 timer bruges på studierelevant arbejde og 3,5 timer på ikke studierelevant arbejde.

Men flere studerende stritter udenfor både stereotypen og gennemsnittet.

Omnibus har mødt tre skæve studerende.

Kilde: Dit Studievalg 2012 og Studiemiljø2011