”SU er til, for at vi trives, mens vi studerer”

Torsdag eftermiddag gik studerende fakkeloptog fra Rådhuspladsen til Lille Torv i Aarhus i protest mod regeringens forslag om at fjerne det sjette SU-år.

Torsdag eftermiddag gik en flok studerende fra Rådhuspladsen ned til Lille Torv i Aarhus i fakkeloptog i protest mod regeringens forslag om at fjerne det sjette SU-år. Nede på Lille Torv blev der holdt taler og sunget fællessang. Foto: Emmaluna Cherencq

”SU’ens primære formål er, at man kan være en dygtig studerende, og man kan kun være en dygtig studerende, hvis man trives”.

Sådan lød det torsdag eftermiddag fra Sofie Lippert, der er folketingsmedlem for SF og tidligere AU-studerende. Ordene faldt, da hun holdt tale på Lille Torv i forbindelse med et fakkeloptog mod regeringens forslag om at afskaffe det sjette SU-år. Optoget var arrangeret af Studenterrådet ved Aarhus Universitet og Elev- og studenterbevægelsen i Østjylland.

”SU’en er til, for at vi trives, mens vi studerer. SU’en er til, for at vi kan fordybe os, at vi kan gøre os umage. At man ikke dør af stress under sit studie, fordi man skal arbejde fuldtid ved siden af”, fortsatte Sofie Lippert.

Fakkeloptoget havde forinden bevæget sig roligt fra Rådhuspladsen i Aarhus ned til Lille Torv med tændte fakler og bannere. Dampen stod ud af de fremmødtes munde i det kolde vejr. Foruden Sofie Lippert holdt Olav W. Bertelsen tale som fællestillidsrepræsentant for de akademiske medarbejdere ved Aarhus Universitet og medlem af DM’s hovedbestyrelse. Da kalenderen sagde 7. december, inviterede Studenterrådet også på gratis gløgg til de fremmødte og fælles julesange med omskrevne tekster, der passede til dagens optog. Det var for eksempel juleklassikeren ’Rudolf med den røde tud’:

”Men en tåget julenat
Regeringen den skreg:
’Ungdommen skal skynde sig,
SU-år, nu ta'r vi dig!”

Noget hø!

Olav W. Bertelsen begyndte sin tale med ordene:

”Regeringens idé om at fjerne det fleksible SU-år er noget hø. Det er en dårlig og ugennemtænkt idé, som ikke vil gøre noget som helst godt”.

Det vakte begejstring blandt de fremmødte, som med hujen viste deres opbakning til fællestillidsrepræsentantens ord.

I Olav W. Bertelsens optik er der mange grunde til, at det er vigtigt at bevare de fleksible SU-år. For det første er der stor forskel på at synes godt om et fag i gymnasiet og at studere det på universitetet. For det andet kan der være personlige grunde til, at det tager længere tid end den normerede at færdiggøre sit studie. Endelig skal der også være plads til at vælge om, mener han.

”Hvis det fleksible SU-år forsvinder, risikerer vi, at flere studerende bliver hængende i en uddannelse, som de mistrives i, længere tid, end de gør i dag. Vi risikerer, at flere dropper helt ud af uddannelsessystemet. Det er ikke en god idé”, lød det.

Trygheden i at vide, at der er plads til at vælge om, var også noget af det, Sofie Lippert selv hvilede i under sin studietid. Tvivlen om, hvorvidt hun skulle blive på matematikstudiet, fyldte i lang tid for hende, og hvis ikke hun havde haft trygheden i at vide, at der var SU til en hel uddannelse, hvis hun droppede ud, havde hun ikke gennemført sin bachelor, fortæller hun.

”Min historie vidner om, at selvom vi ikke får brug for det fleksible SU-år, har vi stadig gavn af, at det eksisterer”, sagde hun til stor begejstring for de fremmødte.

”Vi har brug for tillid som studerende. Vi har brug for, at der er en tillid til, at vi tager de rigtige beslutninger. Vi har brug for, at der er en tillid til, at vi gør os umage på vores studier”, sagde hun afslutningsvis.

Vigtigt at vise sin støtte

Til fakkeloptoget var flere studerende mødt op for at støtte op om initiativet – og ikke mindst det sjette SU-år. En af dem var Rikke Potempa, som læser spansk sprog, litteratur og kultur på tredje semester på Aarhus Universitet. For hende er det vigtigt, at der er plads til at vælge om, eller at studiet tager længere tid end forventet. Selvom hun ikke selv regner med at få brug for det sjette SU-år, mener hun, det er vigtigt at bevare muligheden.

”Der er jo altid en risiko for, at man bliver syg, eller der sker noget andet, som gør, at man ikke bliver færdig til normeret tid,” fortæller hun.

En anden, der var mødt op, var Lærke Bæk, som blev færdiguddannet i sommer. Hun har selv benyttet sig af det fleksible SU-år og syntes derfor ikke, hun kunne blive hjemme fra dagens optog. Hun mener, at der allerede er høje forventninger til, hvordan og hvor hurtigt man som studerende kommer igennem en uddannelse, og derfor vil afskaffelsen af det sjette SU-år gøre det langt sværere at trives under sin studietid.

”Jeg synes, det er skandaløst at fjerne muligheden. Det er allerede presset at være studerende, så det her vil ikke gøre det nemmere,” siger Lærke Bæk.

Korrekturlæst af Charlotte Boel