Staten flytter SU-vejledningen væk fra Aarhus Universitet – medarbejdere frygter at miste jobbet
ATP overtager SU-administrationen fra staten i maj 2026. Det betyder, at SU-vejledningen, der i dag er placeret på Aarhus Universitet, flytter til ATP’s kundeservicecenter i 2027. Beslutningen kommer bag på AU Uddannelse, som læste om det i medierne. Medarbejderne på SU-kontoret frygter, de mister jobbet, mens Studenterrådet er bekymret for SU-vejledningens kvalitet i fremtiden.
Der var løftede øjenbryn på Aarhus Universitet, da man 7. oktober hos henholdsvis Uddannelses- og Forskningsministeriet og ATP kunne læse korte nyheder om, at Danmarks største pensions- og administrationsselskab ATP overtager SU-administrationen fra staten.
AU Uddannelse vidste intet om beslutningen, og medarbejderne i SU-vejledningen på AU læste første gang om det i medierne.
Beslutningen betyder, at ATP fra 1. maj 2026 får ansvaret for administration og udbetaling af SU, som i dag ligger i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. SU-vejledningen, som i dag ligger på uddannelsesinstitutionerne, flyttes 1. maj 2027 til ATP.
”Vejledningsopgaver vedrørende SU med videre, der i dag er placeret lokalt på uddannelsesinstitutionerne, skal flytte til ATP's allerede eksisterende kundeservicecenter, som i dag også vejleder på andre offentlige ydelser. Dette skal bidrage til en mere ensartet og effektiv vejledning. Tilrettelæggelsen af flytningen af vejledningsopgaverne vil ske med inddragelse af uddannelsesinstitutionerne frem mod overdragelse per 1. maj 2027,” skriver uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) i en orientering til Folketingets Finansudvalg.
Dermed står de syv medarbejdere i SU-vejledningen på Aarhus Universitet nu i uvished om, hvordan deres ansættelsesmæssige fremtid kommer til at se ud.
De er i chok, fortæller Helle Colding, der er fællestillidsrepræsentant for HK’erne på Aarhus Universitet. Fire af de syv medarbejdere på SU-kontoret er HK’ere.
”Ingen havde på nogen måde nogen viden om det her. De her medarbejdere er selvfølgelig i chok. De er dybt specialiseret i SU-opgaverne og har arbejdet med det stort set hele deres liv. Derfor er det et kæmpe chok, at opgaven skal flytte fra universitetet til ATP,” siger Helle Colding.
Frygter for vejledningens kvalitet
Ingen er klar over, hvorfor beslutningen er taget, og hvad ministeriet vil opnå med det, forklarer Helle Colding. Ud over at ministeren i sin orientering forklarer, at overdragelsen skal give mere ensartet og effektiv vejledning, skriver ministeren også, at ATP kan bistå med væsentlig viden ved en modernisering af SU-systemet, som ”er nødvendig inden for en kort årrække.”
”Er man overhovedet klar over, hvor stort et vejledningsarbejde det her er, og hvor specialiseret et område, det er? Jeg kan have min tvivl. Et er at udbetale pengene. Det er ikke noget problem. Men at overtage hele opgaven virker skørt for mig. Er det et led i besparelsesplanen, som regeringen har lagt frem? Ingen ved det,” siger Helle Colding.
Hun frygter, overdragelsen vil gå ud over kvaliteten af SU-vejledningen.
”Det er folk, der har siddet med det i mange år og snakket med de studerende. Vejledningen handler også om fødselsstøtte, tillæg af klip, ungdomskort og kilometerpenge. Det er et kompliceret område,” siger hun.
Vil tale med ledelsen
Det ligger allerede fast, at cirka 110 medarbejdere fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen bliver flyttet til ATP’s hovedcenter i Hillerød.
AU-medarbejderne har ingen interesse i at flytte til Hillerød, hvis det er det, ATP vil foreslå, forklarer Helle Colding. Hun har holdt et møde med de fire medarbejdere, som gerne vil blive på AU.
”Vi vil tale med ledelsen om, hvordan deres fremtid ser ud på AU. Hvad skal der til af kompetenceudvikling, så de kan få et andet job på AU. Jeg er fortrøstningsfuld om, at det kan lade sig gøre på så stor en arbejdsplads som AU, men det bestemmer jeg selvfølgelig ikke,” siger hun.
“Det er meget utrygt”
Mads Ask Olesen, der er tillidsrepræsentant for de tre øvrige medarbejdere på SU-kontoret – inklusive ham selv - der har akademisk baggrund, er på linje med Helle Colding i sin kritik og forbavselse over beslutningen.
”Det er meget utrygt. Sådan en beslutning, som ikke er meldt ud på forhånd, skaber jo utryghed blandt medarbejderne generelt set. For hvad skal der ske om halvandet år? Har vi ikke noget arbejde? Det er den yderste konsekvens,” siger Mads Ask Olesen.
Han kan heller ikke læse meldingen fra ATP og ministeriet på andre måder, end at det betyder, SU-kontoret på AU i sin nuværende form lukker, forklarer han.
”Der er jo ikke truffet en beslutning om det, men der står, opgaven flyttes til ATP. Så ville jeg være meget overrasket, hvis de siger, de gerne vil have folk siddende på AU til at vejlede om SU,” siger Mads Ask Olesen.
AU Uddannelse: “Vi tror ikke, at beslutningen ændres”
Jens Bundgaard, der er afdelingsleder for SU-vejledningen hos AU Uddannelse, forklarer, at universitetet ikke er blevet hørt eller informeret på forhånd.
”Som så mange andre blev vi overraskede, da vi så den pressemeddelelse,” siger Jens Bundgaard.
Universitetet går ud fra, at vejledningsopgaven bliver flyttet ud af AU 1. maj 2027, som det er blevet præsenteret i pressemeddelelserne fra ATP og ministeriet.
”Vi tror ikke, at beslutningen ændres, så uagtet vores forbløffelse vil vi gå konstruktivt til dialogen for at sikre, at den nye organisering bliver god. Vi er meget opmærksomme på, at de studerende også efter det her skal kunne få vejledning af høj kvalitet,” siger Jens Bundgaard.
Ligesom tillidsrepræsentanterne er han stort set på bar bund omkring, hvilket grundlag beslutningen baseres på, og hvad forudsætningerne er.
”Vi kan ikke sige noget lige nu, ud over at vi er optaget af at sikre en god overgang til den næste arbejdsfase for de berørte medarbejdere. Men vi ved ikke meget om de konkrete vilkår endnu. Vi er i løbende dialog med ministeriet gennem vores interesseorganisation Danske Universiteter, så vi kan få mere klarhed,” siger han.
Jens Bundgaard kan ikke sige, om SU-vejledningen i fremtiden bliver dårligere, men påpeger, at AU skal sørge for at gøre opmærksom på, hvad der udgør en god vejledning til de studerende.
”Vi har lokal opmærksomhed på, hvad der udgør god kvalitet, og i takt med vi får mere viden om planen, kan vi lettere adressere, hvad vi ser af væsentlige opmærksomhedspunkter i forhold til en ny organisatorisk situation,” siger han.
Uddannelsesinstitutioner skal inddrages
ATP, der altså i maj 2027 ifølge ministeren flytter vejledningen til sit allerede eksisterende kundeservicecenter, henviser til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen for svar på spørgsmål om, hvilke konsekvenser og ændringer det medfører på uddannelsesinstitutionerne.
Omnibus har spurgt Uddannelses- og Forskningsministeriet, om SU-kontoret på AU lukker i 2027, og om medarbejderne mister deres arbejde eller vil blive tilbudt en stilling hos ATP. Ministeriet forklarer i et kortfattet skriftligt svar – der til forveksling ligner ministerens orientering til Folketingets Finansudvalg - at det endnu er uvist, hvad der kommer til at ske.
”Den konkrete tilrettelæggelse af flytningen af vejledningsopgaverne fra institutionerne til ATP er endnu ikke fastlagt, men vil ske med inddragelse af uddannelsesinstitutionerne frem mod overdragelse.”
Studenterrådet er bekymret
Hos Studenterrådet på Aarhus Universitet er der bekymring at spore, fortæller forperson Daniel Hjort. Studenterrådet har forståelse for, at der kan være en værdi i en ensartet, national SU-håndtering, men centralisering er ikke lig med kvalitet, påpeger Daniel Hjort. Studenterrådet frygter, at kvaliteten af vejledningen vil falde.
“Vi er bekymrede for, at de studerende mister muligheden for at få personlig vejledning, når SU-administrationen flyttes væk fra universitetet. For mange er det afgørende at kunne tale personligt med en medarbejder, der forstår deres studieliv og kan se dem i øjnene - ikke bare en stemme i et callcenter,” siger Daniel Hjort.
Især er Studenterrådet bekymret for, hvordan det går ud over de studerende, der i forvejen har brug for ekstra støtte. Det kan være internationale studerende eller studerende med andre særlige omstændigheder.
”De har ofte brug for vejledning, der kræver tid, forståelse og fleksibilitet. Det får man ikke i et nationalt kundeservicecenter,” siger Daniel Hjort.
Studenterrådet kritiserer også, at beslutningen er taget uden inddragelse af uddannelsesinstitutionerne eller organisationer.
”Når selv universitetet ikke vidste, hvad der skulle ske, før beslutningen var truffet, siger det alt om, hvor lidt ministeriet har ønsket en gennemsigtig proces,” siger Daniel Hjort.