Synspunkt: Medicinstuderende: Måske more is more?

Hvordan får man egentlig et studieliv i balance? Medicinstuderende Sulaiman Noor Ahmad leger her med tanken om at presse endnu mere ind i en ellers travl studiekalender – for at studiet ikke skal opsluge ham helt og for at få mere energi til studiet.

Sulaiman Noor Ahmad læser medicin ved Aarhus Universitet og begynder på tredje semester til februar. Han skaffer sig energi og motivation til sit studie ved at lave alt muligt andet ved siden af. Også i eksamensperioden. For han keder sig, hvis han kun fokuserer på én ting. Foto: Ilia Jameian

Synspunkt

Synspunktet er udtryk for skribentens egen holdning.

Vil du også skrive et synspunkt, et debatindlæg eller en klumme til universitetsavisen Omnibus? Skriv til omnibus@au.dk

Vækkeuret skriger! Uden at stille spørgsmål slæber du dig ned til læsesalen træt af livet, med morgenhår og kaffeånde, og drukner dig selv i bøger. DAG. PÅ. DAG. Bogen opsluger din energi, mere end du opsluger af den. Men hvorfor gør du det egentlig? Måske er det for at føle, at du er bedst muligt klædt på til eksamen. Måske gør du det for at få en god karakter. Måske er stoffet så svært, at det kræver al din tid at forstå det. Uanset årsag kan det virke stressende.

Stress er et problem blandt os unge. En undersøgelse fra Ungetrivselsrådet fra 2022 viser, at mere end hver fjerde ung har opsøgt læge eller været sygemeldt fra sit studie på grund af stress. Der kan være mange årsager til, at unge får stress. Og dermed også flere bud på løsninger.

Det keder mig kun at lave én ting

Selv trives jeg rigtigt skidt med kun at foretage mig én ting i længere perioder. Det keder mig kun at lave én ting, og det er gået op for mig, at jeg kan, må, vil, bør og tør gøre så meget mere. Så i dette semester har jeg ved siden af mit medicinstudie blandt andet skrevet og selv udgivet en eventyrsamling med 19 eventyr, trænet op til boksestævner, arbejdet i forskellige vikarjob og etableret en hjemmeside og en YouTube-kanal. Dem, der ved, hvor hårdt medicinstudiet er – især på 2. semester med ’funktionel anatomi og histologi’ – bliver oftest overvældede eller skeptiske, når jeg fortæller, hvad jeg laver ved siden af studiet. Min indre kommentar til dem er: Du skulle tage at prøve det!

At have travlt med forskellige ting gør mig bedre til at håndtere stress, og jeg arbejder samtidig mere effektivt, når jeg i min dagligdag efter fysisk aktivitet skifter til mere mentalt krævende aktiviteter. Med den motivation og ro ser jeg mere frem til arbejdet. For mig føles det ikke som tvang at presse flere ting i kalenderen, for selvom det kan være hårdt, byder jeg på en måde velkommen til det, når jeg selv har valgt det, og det giver mig følelsen af, at det hele er under kontrol.

Jeg skaffer mig energi til det, jeg er mindre motiveret for

Jeg forstår godt, at nogle vil se det at bruge dyrebare timer på andet end studiet som en haj i stedet for en redningsbåd, når man føler, at alle døgnets timer allerede bliver opbrugt. Men måske kan det for nogle hjælpe at føle sig mere motiveret? For mig er det svært at blive træt af noget, jeg kan lide at gøre – og det giver energi til det, jeg er mindre motiveret til at gøre.

På bekostning af fagligheden?

Sker det her så på bekostning af min faglighed, vil nogen måske spørge? Nej, jeg klarer mig i hvert fald indtil videre fint. Og jo, jeg går efter at få gode karakterer, selvom jeg ikke går på læsesal. Min pointe er, at jeg netop ikke er bange for at justere i min strategi og prøve alternativer – dermed også sagt, at jeg gerne giver læsesalen et forsøg, hvis jeg på et tidspunkt bliver utilfreds med, hvad jeg opnår med min nuværende strategi.

Umotiveret? Så giv en anden strategi et skud

For mig virker det godt ikke at lade mig begrænse af mine udfordringer. I stedet prøver jeg at udfordre mine grænser. Jeg synes, nogle studerende virker fastlåste i én bestemt måde at studere og læse til eksamen på. Og usikre på at prøve noget nyt - måske af frygt for, at det vil være mindre effektivt end at gøre som sidemanden, som måske i hemmelighed også har sved på panden og heller ikke trives.

Tryk på aftrækkeren og giv en anden strategi et skud! Man må spørge sig selv, om studiet bliver nemmere, ved at man gentager de samme fremgangsmåder. Der er ikke kun én opskrift. Jeg synes, man skal være åben for at prøve noget nyt, hvis man bare føler sig det mindste utilpas.

Det handler ikke kun om at studere sit studie, men også om at studere sig selv!