‘The Kitchen’ skal være stedet, hvor iværksættere sætter damp under kedlerne

AU’s kommende iværksætterhus ’The Kitchen’ skal være arnested for et fælleskab drevet af engagement.

The Kitchen’ bliver et åbent miljø, hvor man kan benytte sig af husets funktioner som café, møderum, arbejdspladser og arrangementer uden nødvendigvis at være indskrevet i et program på AU. Iværksætterhuset kommer de næste fem år til midlertidigt at ligge i det gamle centralkøkken på grunden, hvor det tidligere Aarhus Kommunehospital lå. Her er AU i færd med at bygge universitetets nye campus.
Grafik: Astrid Reitzel

”’The Kitchen’ er et velgennemtænkt projekt, der er solidt forankret i universitetsledelsen. Visionen er, at AU skal sætte et endnu større aftryk på samfundet ved at styrke iværksætteri, innovation og samarbejde med erhvervslivet.”

Sådan beskriver programleder i Studentervæksthus Aarhus, Jakob Søndergaard, AU’s kommende iværksætterhus ’The Kitchen’. Han satser derfor også på, at det bliver stedet, hvor studerende, forskere og undervisere vil prøve kræfter med iværksætteri  – eller blot vil mødes i caféen for at inspireres over en kop kaffe.

Centralkøkkenet var i brug indtil for fire måneder siden, og madlugten kan stadig fornemmes i lokalerne, der endnu bærer præg af deres oprindelige funktion. Her et spor på gulvet til madvognene med mad til patienterne i bygning 10.

Støtte fra alumner fra AU

Målet med ’The Kitchen’ er samtidig, at det bliver en del af byens økosystem inden for iværksætteri og innovation.

”Vi håber, at stærke iværksætteraktører kan spille ind med værdiskabende aktiviteter. Det kunne være start-ups drevet af alumner fra AU, der kommer i ’The Kitchen’ og giver tilbage ved at stille deres kompetencer til rådighed,” siger Jakob Søndergaard.

LÆS OGSÅ: Håndværkere forvandler hospital til din nye campus

Det industrielle udtryk og klinkerne på væggene bevares i 'The Kitchen'.

Når iværksætterhuset slår dørene op i begyndelsen af 2020, er det i det tidligere centralkøkken på det nu lukkede kommunehospital. Det er dog ikke den eneste grund til, at det har fået navnet ’The Kitchen’, fortæller Gustaf Lohm fra AU Økonomi og Bygninger.

”’The Kitchen’ dækker ikke kun over lokalernes tidligere funktion. Men signalerer også, at det er et sted, hvor man mødes for at blive inspireret af af hinanden.”

Gustaf Lohm understreger desuden, at der skal skabes et narrativ omkring iværksætterhuset, der ikke binder det til det tidligere centralkøkken, da der på længere sigt skal bygges kollegium på grunden, og ’The Kitchen’ vil derfor kun have adresse på stedet de næste fem år.