Til kamp mod kaos

Studieadministrationen har over vinteren gennemført en organisationsændring. Betyder det, at det er helt slut med problemer? Nej, lyder det fra vicedirektør Maria Volf Lindhardt, men meget er blevet bedre.

Problemerne i Studieadministrationen kulminerede sidste år med studerende, der ved en fejl blev meldt ud af studiet, uvished om, hvorvidt eksamener var bestået, og dobbeltbookning af undervisningslokaler. Problemer, som i høj grad relaterede sig til it-systemerne STADS og Syllabus.
»Alle de ting, der var problematiske sidste år, har vi arbejdet voldsomt meget for at eliminere. Jeg kan ikke garantere, at der ikke vil være et eller andet fremover. Der er altid problemer i forbindelse med studiestart, når vi skal have 7.000 nye mennesker ind i vores system. Men der var så meget, der ikke fungerede sidste år, at det gik galt,« forklarer Maria Volf Lindhardt og fortsætter:
»STADS fungerer bedre nu, det er stadig tungt, men det fungerer, og folk er også mere rutinerede i at bruge det i år. Lokalesystemet Syllabus er stadig problematisk, men ikke i samme omfang som sidste år,« lover hun.

Bedre service til brugerne

Det er blandt andet organiseringen af fællesservice i back office, der er ændret, mens den fagnære vejledning på hovedområderne forbliver uændret. Hvordan de studerende konkret kommer til at mærke ændringerne, uddyber Gitte Pedersen Viftrup, der er chef for information, støtte og vejledning i AU Studier.
»De studerende skulle gerne snart kunne begynde at mærke organisationsændringen i form af en mere smidig og effektiv service på tværs af støtte- og rådgivningstilbud på AU,« fortæller hun.
Blandt andet arbejder man på at skabe færre indgange for de studerende.
»AU Studier arbejder frem mod at samle så mange støtte- og vejledningsfunktioner som muligt, så de studerende i højere grad oplever en klar og mere sammenhængende indgang til de mange forskelligartede vejledningstilbud. For eksempel bliver specialpædagogisk støtte til handicappede studerende, støtte og vejledning for grønlandske studerende og hjælp til elitesportsudøvere nu samlet i Informations- og vejledningscenteret på Frederik Nielsens Vej i Aarhus,« fortæller hun og fortsætter:
»Den nye organisering giver samtidig mulighed for et tættere samarbejde med Studievalg Østjylland, så vejledningen om valg af uddannelse styrkes.«

Centralt SU-tilbud

Men den bedste nyhed er vel nok planerne om også at oprette et tilbud centralt, hvor de studerende kan få personlig rådgivning om SU’en.
»Den generelle SU-vejledning ligger nu hos studenterstudievejledningen suppleret af en telefonisk SU-vejledning. Men det har længe været et stort ønske hos de studerende at få en central SU-ekspedition, hvor de kan henvende sig personligt og for eksempel få gennemgået relevante papirer af SU-sagsbehandlere, og det ønske arbejder vi nu på at realisere,« fortæller Gitte Pedersen Viftrup.
Der kommer information ud til alle studerende, når tingene falder på plads, lover hun.

Voxpop:

Har du haft problemer med Studieadministrationen? Og hvad skal der til for at sikre dig god studieadministrativ service? Omnibus har spurgt tre BSS-studerende.

Mia Brøndum
læser HA-bæredygtighed på 4. semester

»Nej, jeg har ikke oplevet de store problemer. Efter at S-bygningen er åbnet, er der heller ikke så mange problemer med overbookning af lokaler.
En god studieadministration lytter til de studerendes problemer og også til negativ kritik, og så skal de kunne levere både faglig og social støtte til de studerende.«
Tobias Baadsgaard,
læser virksomhedskommunikation på 9. semester

»Nej, jeg har ikke selv haft problemer, men jeg har hørt om nogle, som har haft problemer.
For mig handler en god studieadministration om, at det skal være let for mig som studerende at få svar på mine spørgsmål.«
Kit Thomsen,
læser HA(jur.) på 4. semester

»Nej, jeg har ikke oplevet problemer, bortset fra at jeg ikke har fået udbetalt min løn som studentermedhjælp, men det har vist ikke noget med Studieadministrationen at gøre.
Det kan være svært at overskue, hvem man skal gå til med hvad. Jeg synes, der mangler overblik. Jeg kunne godt tænke mig, at kanalerne blev struktureret, så der er kortere vej til et svar.«

Fotos: Jesper Rais