Universitetsledelsen knytter kommunikation tættere til sig i en ny afdeling

Medarbejderne i kommunikationsafdelingen i fællesadministrationen skal flytte til henholdsvis ledelsens eget sekretariat og to nye vicedirektørområder. Samtlige funktionschefer og flertallet af medarbejdere havde ellers argumenteret for at forblive som en samlet enhed.

»Ekspertgruppens rapport, analysepanelets anbefalinger og de indsendte høringssvar peger på behovet for at forbedre især ledelsens kommunikation med medarbejderne, så den bliver båret af dialog og bidrager til udveksling af idéer, argumenter og synspunkter samt sikrer rettidig inddragelse. I øjeblikket opleves universitetsledelsens kommunikation ofte som uargumenteret eller som ude af kontekst i forhold til medarbejdernes hverdag.«

Sådan lød budskabet fra universitetsledelsen på et møde i Aulaen 22. oktober, hvor den fremlagde sine løsninger på de problemer med standardisering og centralisering, som har præget AU siden reorganiseringen i 2011.

Universitetsledelsen fremlagde dengang en plan for, hvordan kommunikationsafdelingerne på de fire fakulteter skal sikre understøttelse af den decentrale kommunikation ved at være tættere på de faglige miljøer.

Derimod stod det på daværende tidspunkt ikke klart, hvad der skulle ske med kommunikationsafdelingen i fællesadministrationen, forklarede rektor Brian Bech Nielsen.

Siden har prorektor Berit Eika gennem den seneste halvanden måned stået i spidsen for en intens proces, som har haft til formål at finde den bedste måde at organisere kommunikationen i fællesadministrationen.

Medarbejdere ud på tre nye områder

Universitetsledelsen traf på den baggrund 3. december beslutning om, at en del af de medarbejdere, som hidtil har arbejdet med intern og ekstern kommunikation i kommunikationsafdelingen, sammen med medarbejderne i Presseenheden skal udgøre en ny afdeling under universitetsledelsens sekretariat.

Andre medarbejdere fra kommunikationsafdelingen skal fremover høre til i det vicedirektørområde, der en kort tid har heddet Forskning og Erhvervssamarbejde, men som fremover vil hedde Forskning og Eksterne relationer.

Desuden vil en del af medarbejderne fra kommunikationsafdelingen fremover høre til i det vicedirektørområde, der hidtil har heddet AU IT, men som fremover vil hedde IT og Digitale Medier.

Ville gerne være forblevet samlet

De fire funktionschefer og flertallet af medarbejderne i kommunikationsafdelingen i fællesadministrationen har under hele processen argumenteret for, at de gerne ville forblive som en samlet enhed for bedst muligt at bevare tætte, fagligt funderede samarbejdsrelationer.

Prorektor Berit Eika fastslår, at det er en yderst vigtig opgave at finde ud af, hvordan dette samarbejde bedst sikres efter reorganiseringen af hele kommunikationsområdet.

Medarbejderne vil forblive samlet i en interim periode frem til nytår med officiel reference til prorektor Berit Eika. Derefter vil medarbejderne begynde deres arbejde i de nye enheder og områder.

Ledelsen skal markere sig mere eksternt

Universitetsledelsens formål med den nye organisering er at sikre, at den i højere grad kommer ud over rampen i forhold til at markere sig i den offentlige debat på blandt andet undervisnings og forskningsområdet. Og ikke mindst styrke AU’s position i en stadig hårdere konkurrencesituation.

Sikre bedre intern kommunikation

Organiseringen skal også ses som universitetsledelsens forsøg på at forbedre den interne kommunikation, som ledelsen fik grundige tæsk for af medarbejdere og studerende i forbindelse med problemanalysen.

Universitetsledelsen er meget opmærksom på, at der skal arbejdes med, hvordan den nye organisering af kommunikationskræfterne i fællesadministrationen og de administrative afdelinger kan sikre en bedre intern kommunikation mellem ledelse, medarbejdere og studerende, oplyser prorektor Berit Eika.