Valgforsker Rune Stubager om valget i morgen: Det mest spændende i min tid

Rune Stubager har brugt en stor del af sin tid på at tale med journalister, siden statsminister Lars Løkke Rasmussen udskrev folketingsvalg. Journalister, der stiller ham spørgsmål om alt muligt. Som for eksempel da én ville vide, om det at give elektrisk stød er en god måde at få folketingskandidater til at holde sig til sagen under en politisk debat.

Professor Rune Stubager fra Institut for Statskundskab forsker i vælgeradfærd. Han fik i 2006 sin ph.d. på en afhandling om, hvorvidt vælgernes uddannelsesniveau spiller ind i forhold til deres politiske holdninger - og til hvor de sætter deres kryds. Lige nu arbejder han på et projekt om, hvorvidt vælgernes sociale klasse - og ikke mindst deres egen opfattelse af deres herkomst - påvirker deres politiske holdning - og igen deres valg af parti.

Og hvordan forholdt professoren sig så til den problemstilling?

"Spørgsmålet mindede mig om det, der hedder Milgrams eksperiment, hvilket jeg skyndte mig at fortælle journalisten. Men jeg ved ikke lige, hvor meget hun hæftede sig ved det," forklarer Rune Stubager.

Han refererer til socialpsykologen Stanley Milgram, der i begyndelsen af 1960erne udførte et berømt psykologisk eksperiment, som blandt andet viste, at vi er mere lydige over for autoriteter, end vi forestiller os i vores vildeste fantasi.

Journalisten, der ringede, spurgte videre Stubager, hvad man skal gøre for at engagere unge.

"Om det her (at give stød, red.) er nødvendigt? Jeg svarede, at det håbede jeg ikke. Men at jeg ikke vidste, hvordan man lige fik engageret de unge. Jeg endte med at sende hende videre til en kollega på instituttet."

23 ubesvarede opkald

Selvom Rune Stubager ved meget om vælgeradfærd, hænder det altså, at han må sige, at han ikke kan svare på et spørgsmål. Men for det meste har valgforskeren svar parat. Specielt når det handler om at forklare baggrunden for, at vi opfører os, som vi nu hver især gør, når vi står i stemmeboksen.

Hvilket må siges at være heldigt, da han har brugt en stor del af sin arbejdstid på at tale med repræsentanter for pressen gennem de seneste fire uger. Han kunne for eksempel konstatere, at der lå 23 ubesvarede opkald på telefonen blot tre timer efter folketingsvalget var udskrevet tirsdag 7. maj.

"Tre af dem var fra min 8-årige datter, som havde forsøgt at få fat i mig, fordi hun gerne ville have en legeaftale. Mens resten var fra journalister."

Journalister, som Stubager ikke havde haft tid til at tale med, da han efter frokost havde været optaget af at vejlede sine studerende. Faktisk var det en af de studerende, der fortalte ham, at statsministeren langt om længe havde udskrevet valg.

Det mest spændende valg

50 timer om ugen er det blevet til for Rune Stubager under valgkampen. Trods det er der opgaver, han har måttet skubbe til efter valget, fordi han prioriterer at stå til rådighed for medierne.

”At svare på mange af de spørgsmål, der kommer fra den side, er der jo ikke så mange andre, der er skikket til på samme måde som mig, så jeg ser det som en del af mit virke. Og for det meste er det også ret sjovt."

Rune Stubager er i øvrigt at finde på BTs redaktion i København på valgaftenen, hvor han ser meget frem til at følge slagets gang, da han anser dette valg for at være det mest spændende i de 13 år, han har deltaget i den offentlige debat som valgforsker.

Han peger som begrundelse kort på, at der ved valget denne gang er tre nye partier, nemlig Stram Kurs, Klaus Riskær Pedersen og Nye Borgerlige. Desuden nævner han Kristendemokraterne, som måske også har en chance denne gang.

"Selvom sidstnævnte ikke er nye på helt samme måde. Men potentielt er det tre nye partier i Folketinget; det er i sig selv spændende," konstaterer Stubager.

Nye tider efter sammenbrud

Men grunden til, at han kalder dette valg for det mest spændende, er primært, at vi efter Rune Stubagers opfattelse formentlig skal til at vænne os til langt mere uforudsigelige tider på Christiansborg.

Forstået på den måde, at efter dette valg, vil det ikke være så lige til at forudse, hvem der vil samarbejde med hvem og om hvad. Og for den sags skyld også hvorfor. Stubager mener nemlig, at vi efter valget kan opleve i hvert fald et delvist sammenbrud i den blokpolitik, vi ellers har vænnet os til gennem det seneste kvarte århundrede.

"Tager vi det, der nu kommer fra partierne for pålydende, har vi sammenbruddet, fordi begge blokke stiller ultimative krav."

Hvad mener valgforskeren så om den udvikling i dansk politik?

"Det ved jeg da ikke," lyder det med følelse, "det er det, vælgerne vil have, kan man sige."

Han fortsætter:

"Men det er da oplagt, at det vil få nogle konsekvenser; for det første bliver det vanskeligere at finde frem til en regering, og for det andet måske også at strikke forlig sammen i Folketinget."

Hvad angår dannelse af ny regering, forudser Stubager, at der denne gang kommer til at gå lang tid, før vi ved, hvem der kommer til at tage plads i Statsministeriet.

"Jeg forventer af samme grund heller ikke, at jeg får meget mindre travlt efter i morgen," lyder det tilsyneladende helt uden beklagelse fra valgforskeren.