Vicedirektør for AU Økonomi og Planlægning stopper

Vicedirektør Søren Trangbæk har sagt sin stilling op. Opsigelsen har ifølge vicedirektøren intet at gøre med den nuværende økonomiske situation på Aarhus Universitet.

Foto: Lars Kruse

(Opdateret 03.12.13 kl. 12:39 med kommentarer for universitetsdirektør Jørgen Jørgensen)

"Jeg har sagt op, fordi jeg har søgt nye udfordringer som økonomidirektør i Forsvarets Materieltjeneste fra 1. januar."

Søren Trangbæk afviser, at opsigelsen hænger sammen med den nuværende økonomiske situation på AU.

"Jeg vil være meget ked af det, hvis de to ting bliver forbundet med hinanden, fordi det er min egen personlige ambition, der gør, at jeg nu vælger at blive en del af direktionen hos Forsvarets Materieltjeneste," siger vicedirektøren.

Søren Trangbæk forklarer videre, at han har ført forhandlinger gennem længere tid om den nyoprettede stilling, hvor han skal stå for økonomistyringen i Forsvarets Materieltjeneste.

"Jeg kan kun sige, at jeg kommer til at savne samarbejdet med de fagligt dygtige og ufatteligt engagerede medarbejdere i AU Økonomi og Planlægning."

Hvem skal kæmpe for os?

Gitte Bak Ditlefsen, der er næstformand i LSU, AU Økonomi, fortæller, at medarbejderne er kede af, at Søren Trangbæk har valgt at sige op.

"Vi har en oplevelse af, at han er en af dem, der har arbejdet for os medarbejdere. Han har lyttet til os og ageret derefter."

Hans opsigelse efterlader medarbejderne i lidt af et tomrum i en svær tid med store besparelser forude, forklarer Gitte Bak Ditlefsen.

"Vi kan jo godt komme med en masse spareforslag, men hvem skal nu bære dem videre? Og hvem skal nu kæmpe for os?"

Fast hånd om økonomien

Universitetsdirektør Jørgen Jørgensen er ked af, at Søren Trangbæk har valgt at stoppe.

"Han er rigtig dygtig, og det er beklageligt, at vi mister ham. Han er en god kollega."

Jørgen Jørgensen fortæller, at der fra 1. januar og indtil man får ansat en ny vicedirektør, vil blive konstitueret en vicedirektør for AU Økonomi og Planlægning. Hvem det bliver, vides endnu ikke.

AU gennemgår netop nu en tubulent periode med store besparelser, hvor AU Økonomi og Planlægning er central aktør i forhold til at få styr på universitetets økonomi.

"Søren har haft en fast hånd om økonomien, men vi har adskillige dygtige medarbejdere i AU Økonomi og Planlægning, der har styr på substansen."