Fik besked om fyringer ved en fejl
Medarbejdere i enhederne Intern Post og Hovedomstillingen fik ved en fejl tirsdag en mail, hvor de kunne læse, at flere af dem stod til at blive fyret som følge af organisatoriske ændringer i forbindelse med besparelserne på AU.
Ledelsen i AU Økonomi og Planlægning sendte tirsdag ved en fejl en mail ud til medarbejdere i vicedirektørområdet. Modtagere af mailen var blandt andre medarbejderne i Intern Post på Katrinebjergvej og Hovedomstillingen på Fuglesangs Allé i Aarhus, og de kunne i et vedhæftet referat læse om forestående organisatoriske ændringer, der vil betyde en sammenlægning af de to enheder til et servicecenter.
Dermed kunne medarbejderne også ved at lægge to og to sammen regne ud, at flere af dem som følge af sammenlægningen står til at miste deres arbejde.
Mail forsøgt tilbagekaldt
Ledelsen forsøgte med det samme, den opdagede fejlen, at tilbagekalde mailen, men da havde flere medarbejdere nået at læse den. Derfor besluttede ledelsen onsdag at gennemføre partshøringssamtaler med ialt tre medarbejdere i Intern Post og Hovedomstillingen, som er påtænkt afskediget.
Meget uheldigt
En af de tillidsrepræsentanter (TR), der blev kaldt til i den forbindelse, er TR for medlemmer af HK i den centrale administration Gitte Bak Ditlefsen. Hun siger:
”Jeg synes, det er meget uheldigt, at noget sådant kan ske. Men vi kan alle begå fejl, og ledelsen skal i det mindste have den ros, at da den opdagede fejlen, forsøgte den at redde situationen ved at holde partshøringssamtalerne allerede dagen efter. På den måde har ledelsen sikret, at ikke alle medarbejdere i de to enheder skal have det forfærdeligt frem til mandag.”
En af de berørte
Leder af Intern Post, Poul Holst Jensen, er en af de berørte medarbejdere. Han så den pågældende mail i sin mailboks tirsdag eftermiddag, men da han stod for at tage fra arbejde, besluttede han sig for at vente med at læse den til den følgende morgen.
”Jeg blev så ringet op onsdag morgen fem minutter over otte, hvor jeg af min leder blev bedt om at komme til en samtale 9.15. Da jeg i telefonen fik at vide, at jeg kunne tage en bisidder med, var jeg forberedt på, hvad der ventede”, siger Poul Holst Jensen.
Han fortsætter:
”Jeg har som de fleste andre gennemlevet worst case, siden vi hørte om fyringerne, og for mig har det værste selvfølgelig også været, at jeg ville blive en af de afskedigede. Så på en måde vil jeg sige, at jeg psykisk var forberedt på situationen. Jeg vil nu bruge de næste 14 dage på at forberede mit høringssvar.”
Vælger at være åben
Poul Holst Jensen fortæller videre, at han har besluttet at være åben om situationen.
”Jeg har ikke råd til bare at gå herfra, så jeg kommer til at være her det næste halve år. Og da jeg er en, der kommer meget rundt, har jeg besluttet at være åben om fyringen, for så er det lettere for andre at give en krammer eller sige pøj, pøj med det hele – eller hvad man nu siger, når man står over for en, der er blevet afskediget.”
Ledelsen: En dybt beklagelig fejl
Charlotte Lyngholm, der er konstitueret forvaltningschef i AU Planlægning, har ikke ønsket at udtale sig om sagen til Omnibus. Hun henviser til en kommentar på medarbejdere.au.dk, hvor hun står som afsender sammen med universitetsdirektør Jørgen Jørgensen. De to beskriver her sagen som en dybt beklagelig fejl.