Kvalitetsudvalget: Undervisning er lige så fint som forskning
Står det til Kvalitetsudvalget, skal undervisning opprioriteres. Det skal være lige så fint at være en dygtig underviser som at være stjerneforsker. Og de bedste undervisere skal belønnes med midler fra en fælles præmiepulje. Positivt, men visioner og hverdag skal hænge sammen, pointerede AU-lektor på kvalitetskonferencen i Stakladen.
Intentionerne var mange og gode, da Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser (Kvalitetsudvalget) 26. november i Stakladen på AU lagde op til diskussion om, hvordan man gennem nytænkning af undervisningen kan engagere de studerende mest muligt i studiet.
Ifølge udvalget skal undervisningen opprioriteres, hvis kvaliteten skal højnes på de videregående uddannelser, så de studerende bliver udfordret til at studere på fuld tid. Og så skal der være mere prestige i at være en dygtig underviser.
Kræver ressourcer
Lektor Peter Dalsgaard fra Institut for Æstetik og Kommunikation er positiv over det øgede fokus på undervisning, men kritisk i forhold til undervisernes reelle muligheder i hverdagen.
”Både studerende og undervisere vil gerne have mere tid med hinanden, og vi vil også gerne give meget mere feedback. Men de facto har vi fået mindre og mindre tid til undervisning. I den seneste arbejdstidsaftale er vores forberedelsestid til hver undervisningstime blevet reduceret med 10-15 procent,” siger han.
Kvalitetsudvalget opfordrer samtidig til, at regeringen blander sig mindre, så institutionerne får friere rammer til at tilrettelægge engagerende undervisning. Til gengæld skal underviserne i højere grad kunne dokumentere resultater af undervisningen. Derfor frygter Peter Dalsgaard en ny administrativ byrde.
”Vi er nødt til at kigge på, hvordan man reducerer den administrative byrde på underviseren. Lige nu er det os, der er ansvarlige for at indberette mange af de her ting,” siger lektoren, der også luftede sin bekymring under debatten i Stakladen.
Undervisningsportefølje
Kvalitetsudvalget anbefaler, at der på AU og landets øvrige universiteter skal være ”ligevægt i krav til kompetencer og dokumentation af henholdsvis forsknings- og undervisningskompetencer” i sammensætningen af den videnskabelige stab.
På den baggrund foreslår lektor ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier Lene Tortzen Bager at indføre undervisningsporteføljer, som kan tjene til dokumentation af forskeres og lektorers undervisningsmeritter.
Undervisningsporteføljer kan samtidig danne udgangspunkt for seminarer og videndeling på tværs af fag, afdelinger og institutter, siger lektoren, som i mange år har forsket i uddannelseskvalitet og var blevet inviteret til at tale på konferencen i Stakladen:
”For eksempel i forhold til, hvordan man fagligt motiverer de studerende, og hvordan man skaber variation i undervisningen.”
Skepsis over præmieordning
For at styrke ”… incitamenterne til og prestigen i at udvikle kvalitet og relevans …” i undervisningen anbefaler Kvalitetsudvalget endvidere, at der overføres en milliard kroner af de samlede bevillinger til en fælles pulje, som skal bruges til at premiere de dygtigste undervisere.
En idé, som blev mødt med forbehold fra flere af de konferencedeltagere, Omnibus talte med under konferencen i Stakladen. Også Lene Tortzen Bager.
”Jeg så hellere et formelt meriteringssystem fuldstændig som på forskningssiden. Så man for eksempel kan stige i graderne eller få et kvalifikationstillæg i kraft af, at man er en dygtig underviser,” siger hun.