Nyt medie vil ændre på forholdet mellem medier og forskere

I dag udkommer mediet Vid&Sans for første gang. Mediet udgives af Aarhus Universitetsforlag og vil ændre på forholdet mellem medier og forskere og formidle nuancerede svar på aktuelle spørgsmål med kun forskere som kilder artiklerne.

I dag er det nye medie Vid&Sans gået i luften for første gang. Her et billede af deres side.

I dag går det nye nyhedsmedie Vid&Sans i luften for første gang. På en ny måde vil mediet bidrage med svar på vigtige og aktuelle spørgsmål. Det forklarer Carsten Fenger-Grøndahl, der er forlagsdirektør hos Aarhus Universitetsforlag, som står bag Vid&Sans.

”Vi kommer ikke til at have nogle andre kilder end forskere i artiklerne. Der er ingen cases, ingen politikere, ingen vox-pops eller interesseorganisationer. Det er kun forskere og deres viden, der får plads i Vid&Sans,” siger Carten Fenger-Grøndahl og fortsætter:

”Vi vil også have en hel anden type samarbejde med kilderne. Vi vil have et jævnbyrdigt samarbejde mellem kilde og journalist. Vi opfatter det på den måde, at journalisten er ekspert på formidling og forskeren har den nødvendige viden, og så skal de blive enige om at nå frem til et produkt. Det er helt unikt.”

Aarhus Universitetsforlag formidler allerede forskning til et bredt publikum. Udover Vid&Sans udgiver forlaget 89 bogserier, heriblandt den kendte populærvidenskabelige serie ’Tænkepauser’, hvor forskere på 60 sider formidler viden om alt fra myrer til tillid. Formidlet letforståeligt. Derudover har de også vidensformidlingsprogrammet Kraniebrud på Radio4.

Opgør med journalistisk dogme

Ifølge Carsten Fenger-Grøndahl vil Vid&Sans gøre op med det centrale journalistiske dogme, hvor journalisten har den suveræne redigeringsret over sin artikel.

”Forskeren får alt til gennemsyn fra rubrikken og ned til sidste punktum og skal sige god for det hele. Man skal blive enige om, hvad der skal stå i artiklen,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

LÆS OGSÅ: Aarhus Universitetsforlag vil bringe forskning og viden ud til den brede befolkning med digitalt nyhedsmedie, hvor der er plads til nuancer

Baggrunden for valget skal findes i det, som Carsten Fenger-Grøndahl kalder for en dobbelt tillidskrise.

”Den ene krise er mellem befolkning og medier. Befolkningen har faldende tillid til medierne. Der er for mange personsager og for meget konflikt. De savner flere forskere og en grundigere behandling af de vigtige spørgsmål, ” siger Cartens Fenger-Grøndahl og fortsætter:

”Den anden side af tillidskrisen er mellem forskere og medier. Forskerne er bange for at blive fejlciteret og for at blive inddraget i konflikter.”

Vid&Sans har lavet deres egen uvidenskabelige rundspørge blandt 300 forskere, der viste, at mere end 50 procent af forskerne er nervøse for at stille op i nyhedsmedierne.

Afkræver tydelige svar

Selvom forskerne er med til at bestemme præcis, hvad der skal stå i artiklerne, vil de stadig blive mødt med kritisk modspil fra journalisterne, forklarer Carsten Fenger-Grøndahl.

”Vi kommer helt sikkert til at presse dem og udfordre dem. Vi kommer til at afkræve dem klare og utvetydige svar på de spørgsmål, som befolkningen har brug for indsigt i. Det er ikke sådan, at en forsker får lov til at skrive en fristil i Vid&Sans,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Vid&Sans består af en redaktion på seks journalister med redaktør Søren Shultz Jørgensen i spidsen og har 15 freelancere tilknyttet. Vid&Sans udkommer som et netmedie, som podcast og med et nyhedsbrev to gange om ugen.