Ph.d. – og hvad så?

’Should I stay or should I go?’ synger The Clash – og det er et dilemma, som flere yngre forskere nikker genkendende til. For skal de satse på en forskerkarriere på universitetet – eller er græsset grønnere ude i det private erhvervsliv?

Modelfoto: Colourbox

Career Paths for junior researchers: Should I stay or should I go?

Arrangementet er for ph.d.-studerende og junior researchers ved AU.

Hvornår: Onsdag 19. juni klokken 16-19
Hvor: Institute of Advanced Studies, Høegh Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus C.

Program:

• Velkomst ved Junior Researcher Association
  • Niels Glæsner, Dansk Magisterforening
  • Jeppe Wohlert, Tænketanken DEA
  • Allan Rye Lyngs, Dansk Center for Forskningsanalyse ved AU
  • Efter oplæggene er der middag og herefter paneldebat

Når Junior Researcher Association i dag er vært ved karrierearrangementet ’Should I stay or should I go’, rammer de lige ind i en overvejelse, som mange yngre forskere i tidsbegrænsede ansættelser gør sig: Skal jeg fortsætte karrieren på universitetet? Eller skal næste punkt på CV’et hellere være et job i erhvervslivet eller i en offentlig organisation?

”Når man sidder i en stilling med en udløbsdato, og den dato nærmer sig, dukker spørgsmålet op: Hvad skal jeg så nu?” forklarer Anna Le Gerstrøm Rode, der er postdoc ved Institut for Virksomhedsledelse og en af arrangørerne bag karrierearrangementet.

LÆS OGSÅ: Rektor står fast trods kras kritik fra ph.d.-studerende

Hun fortsætter:

”Vi har en stor pool af ph.d.er og postdocer, som sidder fast i det, nogen kalder postdoc-sumpen – altså det, at det tager lang tid at nå frem til tenure (en fast ansættelse på et universitet, red.). Derfor vil vi også gerne inspirere til alternative karrieremuligheder uden for akademia.”

Hverken en plan A eller en plan B

En af dem, der lige nu går og overvejer sin fremtid, er Kathrine Stampe Vinther, der er ph.d.-studerende ved Institut for Virksomhedsledelse og forsker i digitale teknologier i sundhedssektoren. Til februar afleverer hun sin ph.d.-afhandling, og hvad der så skal ske, ved hun endnu ikke.

”Jeg elsker mit job som forsker, hvor jeg både skaber akademisk værdi og har et praktisk samarbejde med læger og patienter om app’en ’How-R-You?’. Det kunne være spændende at arbejde videre med og præsentere mine resultater for et større publikum og lære fra mig til studerende.”

Ph.d.'er og beskæftigelse:

Efter ét år havde 91,7 procent af AU’s ph.d.er fra årgang 2016/2017 job.

Efter fem år havde 97,6 procent af AU’s ph.d.er fra årgang 2012/2013 job.

• 94,7 procent er i fuldtidsjob
  • 51,8 procent er fastansat
  • 44,9 procent er projektansat eller i en tidsbegrænset ansættelse
  • 1,2 procent er ansat i et vikariat

Hvor arbejder ph.d.erne?

De beskæftigede ph.d.er fra årgang 2012/2013 og årgang 2016/2017:

• Det private erhvervsliv: 23 procent
  • Det offentlige: 74 procent
  • Interesseorganisationer: 1,1 procent

Ph.d.'er ansat i den offentlige sektor:

• Stat: 62,8 procent
  • Region: 30,6 procent
  • Kommune: 2,8 procent
  • Andet: 2,5 procent

43,9 procent af de beskæftigede ph.d.er fra de to årgange arbejder på universiteter, sektorforskningsinstitutioner og andre offentlige forskningsinstitutioner.

22,6 procent arbejder i sundhedssektoren.

Kilde: AU’s beskæftigelsesundersøgelsen 2017, rapport for ph.d.er

Hun fortsætter:

”Omvendt vil jeg også gerne prøve kræfter med alt det, jeg har lært, i verden udenfor. Vi har det godt her på universitetet med stor fleksibilitet og selvbestemmelse. Det er et kæmpe plus. Men det kan omvendt også være hårdt, og jeg kunne til tider godt tænke mig lidt flere bundne opgaver.”

Kathrine Stampe Vinther har hverken en plan A eller en plan B for sin videre karriere, og udløbsdatoen på hendes kontrakt holder hende heller ikke søvnløs om natten.

”Jeg er egentlig bare ret optændt af mulighederne, og der skal nok være et job til mig. Dem, der har mest ondt i maven, er måske dem, der faktisk har en plan A,” siger hun.

Hvad venter på den anden side?

Mikkel Brauer-Johnsen afleverede sin ph.d.-afhandling 1. marts og skal forsvare den på tirsdag. I mellemtiden har han landet et job som Executive Assistant hos Boyum IT Solutions, men han nåede at få lidt blodsmag i munden over udsigten til at stå uden job efter sit ph.d.-forsvar.

”Jeg nåede at føle usikkerheden over, hvad der venter på den anden side af ph.d.en. Flere af mine kolleger kunne blive løst ansat på universitetet efterfølgende. Men den mulighed havde jeg afskrevet, fordi jeg stort set fra begyndelsen af mit ph.d.-forløb har vidst, at jeg ville gå efter et job i det private erhvervsliv.”

Både den ringe udsigt til at få en postdoc-stilling og det, som han betegner som et 'ekstremt individuelt arbejdsmiljø' har fået ham til at vende blikket mod erhvervslivet. Blandt forskere er han stødt på fordommen om, at erhvervslivet ikke ønsker ph.der, fordi de er for dyre og mere forskningsorienterede end erhvervsorienterede.

”Men jeg har opnået flere kompetencer i arbejdet med min ph.d., som jeg kan overføre direkte til mit nuværende arbejde: Jeg er selvstændig og initiativrig, og jeg har en analytisk og kritisk tilgang. Og det er der respekt omkring.”