Én AU-studerende er netop nu på udveksling i Israel – AU er i kontakt med den studerende

En enkelt studerende fra Aarhus Universitet befinder sig lige nu på udveksling ved Hebrew University of Jerusalem i Israel. AU er i kontakt med den studerende. En enkelt AU-studerende befinder sig i nabolandet Libanon.

Én enkelt AU-studerende befinder sig lige nu i Israel, hvor den studerende er på udveksling ved Hebrew University of Jerusalem. Foto: Colourbox

Weekendens angreb på Israel, som lørdag blev indledt af den palæstinensiske militante gruppe Hamas, har hen over weekenden fået Aarhus Universitet til at danne sig overblik over antallet af studerende i Israel. Til trods for at Aarhus Universitet har udvekslingsftaler med flere israelske universiteter, befinder der sig i øjeblikket kun én AU-studerende på udvekslingsophold i Israel.

Den pågældende studerende er på udvekslingsophold i Israel ved Hebrew University of Jerusalem. Aarhus Universitet er i kontakt med den studerende, som efter omstændighederne er i god behold. Det oplyser Rikke Nielsen, der er international chef ved Aarhus Universitet.

Aarhus Universitet har opfordret den studerende til at følge de lokale myndigheders regningslinjer og holde sig orienteret om Udenrigsministeriets rejsevejledning, som lørdag blev ændret fra gul til orange, hvilket vil sige, at Udenrigsministeriet nu fraråder alle unødvendige rejser til hele Israel.

"Vi er i dialog med den studerende, men det er den studerende, der træffer sine egne vurderinger om, hvorvidt vedkommende ønsker at rejse hjem," siger Rikke Nielsen, der understreger, at universitetet følger udviklingen.

Rikke Nielsen oplyser videre, at der også er en enkelt AU-studerende på udveksling i nabolandet Libanon. Her har den militante Hizbollah-bevægelse ifølge DR sendt mortergranater ind mod den nordlige del af Israel.

Statsminister Mette Frederiksen (S) udtalte i søndag til DR, at Danmark støtter Israel og landets ret til at forsvare sig selv.

Korrekturlæst af Charlotte Boel