170 AU-studerende kan nu få adresse i Universitetsbyen

I alt 132 nyistandsatte studieboliger på AU’s nye campus Universitetsbyen er fra 1. juli klar til indflytning. Boligerne kan kun lejes af studerende ved Aarhus Universitet.

Bygningen, der tidligere husede patienthotellet i forbindelse med det daværende Kommunehospital, ligner sig selv med de karakteristiske hvide altaner og røde mursten. Men den har været igennem en omfattende renovering. Fra 1. juli kan studerende flytte ind i de 132 nye studieboliger. Foto: Lise Balsby

Studieboliger i Universitetsbyen

Den 29. maj kl. 13-15 holder FEAS åbent hus i de nye studieboliger i Universitetsbyen, hvor det er muligt at se boligerne og fællesarealerne.

Adresse: Peter Sabroes Gade 33

Der er i alt 132 studieboliger med plads til 170 studerende. Alle boligerne har eget bad og toilet samt et lille tekøkken. Nogle af lejlighederne har en lille altan.

Du kan læse mere om studieboligerne på universitetsboligerne.dk – her kan du også skrive dig op til boligerne.

Der er udsigt til Aarhusbugten fra flere af studieboligerne på øverste etage, Universitetsparken ligger lige på den anden side af Nørrebrogade, og Aarhusbydelen Trøjborg er lige rundt om hjørnet. De 132 studieboliger, der fra 1. juli kan lejes af studerende ved Aarhus Universitet, må siges at ligge centralt placeret – ikke alene på AU’s nye campus Universitetsbyen, men også i Aarhus.

Det er det tidligere patienthotel i forbindelse med det daværende Kommunehospital, som nu er blevet ombygget til studieboliger. Men faktisk er det ikke første gang, der bor studerende på værelserne med de karakteristiske hvide altaner. I 1970’erne og 1980’erne var der sygeplejerskekollegium i bygningen.

Det er Forskningsfondens Ejendomsselskab A/S (FEAS) – et datterselskab under Aarhus Universitets Forskningsfond – der ejer Universitetsbyen, og som nu i samarbejde med Aarhus Universitet står for at omdanne det tidligere hospital til universitetscampus. Det er derfor også FEAS, der udlejer studieboligerne, som udelukkende kan lejes af studerende ved Aarhus Universitet.

Jørgen Lang, der er administrerende direktør i FEAS, fortæller, at studieboligerne har været igennem en gennemgribende renovering.

”Fuger og tag er udskiftet. Altanerne er renoveret, og indenfor er alt nyistandsat,” fortæller Jørgen Lang i det lille gårdmiljø foran boligerne med basketballnet, bordtennisbord og bænke vendt mod eftermiddagssolen.

Gårdmiljøet er lige nu skærmet af, da FEAS lige på den anden side af gaden er i gang med at skabe de nye rammer for en del af fakultetet Aarhus BSS, som efter planen rykker ind i Universitetsbyen i 2025.

”Der er stor byggeaktivitet lige omkring de nye studieboliger, og for at kompensere for det giver vi en huslejerabat på 300 kroner om måneden frem til 2025,” fortæller Jørgen Lang.

De billigste etværelsesboliger koster 4.500 kroner om måneden inklusive el og vand, mens de dyreste toværelsesboliger, som forventes delt af to studerende, koster 7.000 kroner om måneden.

Indenfor er det oprindelige gule klinkegulv bevaret både i indgangspartiet og i trappeopgange, og FEAS har også valgt at bevare og renovere de gamle terrazzovindueskarme. Men ellers er alt nyt.

Øverst i det åbne indgangsparti er der etableret studiebokse, som kan bruges af de studerende til gruppearbejde eller møder med studiegruppen.

”Vi har også etableret små studienicher på gangene, som de studerende kan bruge frit,” fortæller Jørgen Lang.

Fælleskøkkener skal styrke fællesskabet

Lejlighederne er fordelt på gange – og minder derfor om et gangkollegium. Men alle boligerne har eget bad og toilet og et lille tekøkken.

”Der er ikke tale om kollegieværelser, det er studieboliger. Men vi har valgt at udstyre lejlighederne med et minimalistisk tekøkken, fordi vi gerne vil have beboerne til at bruge fælleskøkkenerne og på den måde styrke det fællesskab, man også kender fra et kollegium,” siger Jørgen Lang.

Kan lejes fra 1. juli

Det er også FEAS, der ejer Parkkollegierne i Universitetsparken, og Jørgen Lang fortæller, at man med de nye studieboliger ønsker at supplere Parkkollegierne.

”Vi er bevidst gået efter at skabe en anden boligtype, hvor der også er mulighed for, at et par kan flytte ind sammen,” siger Jørgen Lang.

Studieboligerne kan lejes pr. 1. juli, 1. august eller 1. september 2022.

”Vi håber på at have alle boligerne fyldt til september,” siger Jørgen Lang.

Nederst i bygningen er der festlokale med udgang til gårdhaven, cykelkældre, depotrum og vaske- og tørrerum. En ejendomsfunktionær står for den daglige drift.

Med de nye studieboliger kommer der nu for alvor liv på den nye campus – også uden for dagtimerne. I januar rykkede Institut for Molekylærbiologi og Genetik ind på den øverste del af campus. AU IT rykkede ind i begyndelsen af maj. Og AU’s iværksætterhus The Kitchen har efterhånden ligget her længe. På den nye campus finder man også caféen Clever Coffee. Næste store rykind på den nye campus bliver i 2025, hvor Aarhus BSS rykker til Universitetsbyen.

Korrekturlæst af Charlotte Boel