Aarhus Symposium 2020 aflyst på grund af coronavirus

Kan networking mellem 650 studerende, erhvervsliv og verdensledere erstattes af otte timers livestreaming af talere? Nej, lyder svaret fra de studerende bag Aarhus Symposium. Derfor er jubilæumsudgaven af den årlige begivenhed aflyst – men arrangørerne håber at vende tilbage med ’den fulde pakke’ i 2021.

Daniel Hansen (th.) og Lasse Jensen udgør Aarhus Symposiums styringskomité. De giver snart depechen videre til et nyt hold, men lover at hjælpe til fra sidelinjen frem mod afviklingen af Aarhus Symposium 2021. Foto: Aarhus Symposium

Aarhus Symposium

• Aarhus Symposium afholdes hvert år den første fredag i november.
  • Formålet med arrangementet er at skabe møder mellem studerende og beslutningstagere og ledere fra bl.a. den politiske verden og erhvervslivet.
  • Det årlige symposium tager udgangspunkt i et aktuelt tema.
  • Tidligere temaer har bl.a. været kreativitet, forandring og teknologi.
  • Foreningen blev grundlagt i 2011.

Når de studerende bag Aarhus Symposium mødes på denne tid af året, er det normalt for at klappe de sidste detaljer af, før arrangementet løber af stablen første fredag i november.

Men da styringskomitéen indkaldte til møde i går aftes, var det i stedet for at lægge en plan for en professionel aflysning af arrangementet, der i løbet af kun 10 år er blevet et årligt samlingspunkt for 650 studerende, alumner, partnere fra erhvervslivet og en perlerække af danske og internationale talere og beslutningstagere. Arrangementet er tidligere blevet gæstet af blandt andre Kronprins Frederik, EU-kommissær Margrethe Vestager og erhvervsmanden Christian Stadil.

År 2020’s partykiller, coronavirus, betyder nemlig, at symposiets 10-års jubilæum først kan fejres næste år.

Online er ikke optimalt

Beslutningen om at aflyse har ikke været nem at tage. Og den har været længe undervejs, faktisk har den spøgt siden nedlukningen i marts. Idéer om at gennemføre med færre deltagere eller i en online-udgave har været på bordet. Men i sidste ende blev de halve løsninger lagt i skuffen ud fra devisen, at man enten gør tingene helt eller slet ikke.

Det fortæller Aarhus Symposiums styringskomité, Daniel Hansen og Lasse Jensen, der til daglig læser henholdsvis Business Intelligence og Management Accounting and Control ved Aarhus BSS.

”Vi mener ikke, at vi kan skabe den samme stemning til et online-arrangement, som man normalt kan opleve til Aarhus Symposium. Den fulde pakke af networking, maden, stemningen og at møde verdensledere i virkeligheden kan en online-version bare ikke komme i nærheden af,” siger Lasse Jensen.

Nej tak til grynede Skype-forbindelser

Samtidig har logistiske udfordringer spillet ind i beslutningen. Et kerneelement i arrangementet er nemlig de internationale talere, og her ville arrangørerne ikke være tilfredse med en grynet Skype-forbindelse fra hjemmekontoret i udlandet.

På den ene side føler vi en utrolig sørgmodighed over aflysningen og magtesløshed over, at vi ikke har nogen kontrol over omstændighederne. Omvendt er der også stor lettelse blandt mange i organisationen. Daniel Hansen

”Det ville kræve, at vi kunne få talerne til Danmark, så vi kunne sætte det professionelt op i samme kvalitet som for eksempel TV Avisen. Det er et åbent spørgsmål, om det kunne lade sig gøre,” siger Daniel Hansen.

Derudover er arrangementet finansieret gennem partnerskaber med store virksomheder under forudsætning af, at der deltager et bestemt antal studerende fysisk, som partnerne kan nå ud til.

”Derfor var finansieringen i princippet ikke længere gældende ud fra de kontrakter, vi havde indgået. Og hele formålet med, at virksomheder og studerende kan netværke, ville være svært at overføre til det digitale,” siger Daniel Hansen.

Sørgmodighed og lettelse

Oven på aflysningen sidder de to studerende tilbage med blandede følelser.

”På den ene side føler vi en utrolig sørgmodighed over aflysningen og magtesløshed over, at vi ikke har nogen kontrol over omstændighederne. Omvendt er der også stor lettelse blandt mange i organisationen,” siger Daniel Hansen.

Siden marts har de studerende nemlig konstant måttet arbejde med usikre planer og udskudte beslutninger.

”Det har været en stor stressfaktor at være så afhængige af faktorer, vi ikke selv kunne kontrollere,” uddyber Daniel Hansen.

Samtidig glæder de sig over, at meget af arbejdet kan bruges næste år.

Aarhus Symposium havde nemlig endnu ikke afsløret temaet for årets arrangement, og kun en enkelt keynote speaker var præsenteret på den offentlige plakat. Derfor regner de med, at både temaet og mange af talerne vil være de samme i 2021.

”Og det er helt sikkert stadig aktuelt til den tid,” siger Lasse Jensen.

Derudover ser det ifølge styringskomitéen også ud til, at flere af deres aftaler med partnere fra erhvervslivet kan overføres til næste år.

Nyt hold ved roret

Til den tid må Daniel Hansen og Lasse Jensen dog slippe styrepinden og hjælpe til fra sidelinjen, da styringskomitéen kun sidder for et år ad gangen.

”Men vi kommer til at være med som en del af foreningens alumnenetværk og være der som support for næste års gruppe,” siger Daniel Hansen.

Og selvom de ikke sidder med hovedansvaret næste år, tør de godt love, at jubilæet bliver markeret, selvom kalenderåret hedder 2021.

”Næste år vil det være det tiende arrangement, så det vil stadig være et jubilæumsværdigt år, der samtidig skal markere tilbagekomsten for Aarhus Symposium,” siger Daniel Hansen.

Datoen for næste års symposium er allerede fastlagt til 5. november 2021, og foreningen søger nye frivillige og afholder samtaler i løbet af november måned. Opslagene kan findes på foreningens hjemmeside, Facebook og LinkedIn.

Aarhus Symposium

• Aarhus Symposium afholdes hvert år den første fredag i november.
  • Det årlige symposium tager udgangspunkt i et aktuelt tema.
  • Tidligere temaer har bl.a. været kreativitet, forandring og teknologi.
  • Foreningen blev grundlagt i 2011.