Aarhus Universitets Feriefond dropper ferieboliger i udlandet

Feriefondens boliger i Malaga, Berlin, Budapest og Collioure har i 2020 givet økonomisk underskud, fordi coronapandemien har holdt de fleste hjemme. Det er en af grundene til, at fonden nu opgiver de udenlandske rejsemål – men klimadagsordenen og praktiske problemer spiller også ind.

Det er slut med at rejse syd for grænsen igennem AU's feriefond. Lejemålet i Budapest udløb inden jul, mens lejemålene i Berlin og Malaga udløber til april. Ferieboligen i Collioure ejer feriefonden selv, men den er på vej til at blive solgt. Fotos fra højre, øverst: Collioure, privat foto; Collioure, privat foto; Malaga, Colourbox; Berlin, Colourbox; Berlin, privat foto; Budapest, Colourbox

I fremtiden kan AU’s ansatte ikke længere booke ferieophold under sydeuropæiske himmelstrøg igennem AU’s feriefond. Fonden har nemlig besluttet at opsige sine faste lejemål af ferieboligerne i Malaga, Berlin og Budapest. Og boligen i Collioure i Sydfrankrig, som feriefonden ejer, skal sælges.

Det fortæller Claus Palle, som er AC-tillidsrepræsentant for AU Forskning og Eksterne Relationer og bestyrelsesformand i Feriefonden - Aarhus Universitet.

Feriefondens ferieboliger

Feriefonden af 1979 for medarbejdere ved Aarhus Universitet råder over 16 ferieboliger i Danmark.

Ferieboligerne kan lejes af alle ansatte ved Aarhus Universitet og pensionerede medarbejdere, der er blevet pensioneret fra et job på AU.

Efter opsigelse og afhændelse af de udenlandske ferieboliger råder feriefonden over følgende boliger:

• Skagen, to huse på Strandfogedvej og Højensvej (begge 6 personer)
  • Søndervig, sommerhus (8 personer)
  • Skovfogedhuset ved Sandbjerg Gods (8 personer)
  • Rude Strand, sommerhus (8 personer)
  • Lild Strand, sommerhus (8 personer)
  • København, to lejligheder i Husumgade og en på Sundholmvej (henholdsvis 4, 6 og 4 personer)
  • Grønnestrand, sommerhus (8 personer)
  • Femmøller, sommerhus (8 personer)
  • Bovbjerg, to lejligheder (begge 2-4 personer)
  • Bjerregård, sommerhus (6 personer)
  • Båring Vig, sommerhus (6 personer)
  • Rømø, lejlighed (6 personer)

Tidligere havde feriefonden også lejemål i Toscana, men de er allerede tidligere udgået af porteføljen, da de ikke var populære i efterårs- og vintermånederne.

Læs mere om feriefonden på fondens hjemmeside.

”Vi har blødt penge i år på grund af coronapandemien,” siger Claus Palle om baggrunden for beslutningen.

Boligerne i Malaga, Berlin og Budapest har fonden lejet i perioder af to år ad gangen. Det giver normalt AU’s ansatte mulighed for at leje boligerne hele året rundt til en favorabel pris.

”Men i år har vi betalt lejen, samtidig med at vi har mistet indtægterne for hele feriesæsonen,” siger Claus Palle.

I 2019 gav de fire boliger i udlandet til sammen en lejeindtægt (inklusive gebyr for afbestilling) på 492.630 kroner. I 2020 var beløbet 128.750, altså 363.880 kroner mindre end året før. Det viser tal fra feriefonden.

Klima og manglende franskkundskaber

Det økonomiske tab under coronakrisen er imidlertid ikke den eneste årsag til, at feriefonden vil af med sine udenlandske ferieboliger. Klimadagsordenen spiller også ind.

”Vi vil gerne ligge på linje med universitetets politik på klimaområdet, og derfor ønsker vi ikke med vores ferieboliger at opfordre til, at de ansatte tager på udlandsrejser, som belaster klimaet,” siger Claus Palle.

Derudover har feriefonden også haft praktiske problemer med administrationen af lejemålene, fordi de har været afhængige af lokale mellemmænd. Og i Sydfrankrig vanskeliggøres enhver ændring i boligen af, at alt skal stemmes igennem på en lokal generalforsamling – en udfordring, der ikke bliver mindre af, at ingen af feriefondens bestyrelsesmedlemmer kan tale fransk.

Den franske bolig bliver solgt med tab

Claus Palle regner med, at fonden må sælge ferieboligen i Sydfrankrig med et tab.

”Den blev købt på toppen af boligboblen i 2007, så det kan næsten ikke undgås,” siger han.

Den franske ejendomsmægler, som feriefonden er i kontakt med, mener dog, at boligmarkedet ser fornuftigt ud, og at det ikke bliver et problem at sælge den, oplyser Claus Palle.

Kontrakterne på de tre øvrige lejemål lader fonden udløbe. Budapest-kontrakten udløb inden jul, mens kontrakten på Berlin og Malaga udløber henholdsvis 4. og 25. april 2021.

De ansatte kan indtil videre stadig booke boligen i Collioure, men lejekontrakterne kan blive annulleret, hvis lejligheden bliver solgt.

Satser på Danmark

Selvom coronakrisen har kostet mere end småpenge for feriefonden, er økonomien god nok til, at fonden er begyndt at kigge sig omkring efter nye potentielle lejemål i Danmark.

”Lige nu kigger vi blandt andet på Samsø,” fortæller Claus Palle, som også oplyser, at fondens danske lejemål har været meget populære det forgangne, år, hvor mange er blevet hjemme i ferierne.

Hvis fonden køber en bolig på Samsø, vil den blive den 17. på fondens liste over hjemlige rejsemål.

Om der i fremtiden igen vil indgå udenlandske ferieboliger i porteføljen, kan Claus Palle ikke svare endegyldigt på. Men i den nærmeste fremtid bliver det ikke tilfældet:

”Det er politikken lige nu, at vi holder os i Danmark,” siger han.

FIK DU LÆST? I sommeren 2017 sendte to AU-ansatte digitale postkort til Omnibus fra ferieboligerne i henholdsvis Berlin og Collioure.

Postkort fra Berlin: "Vi gennetrawlede byen på cykel"

Postkort fra Collioure: Ansjoser på 117 måder og Michelin-mad