Aarhus Universitetsforlag smider tusindvis af bøger i skraldespanden

Efter flere forsøg på at skaffe sig af med tusindvis af ældre bogtitler på bogudsalg har Aarhus Universitetsforlag nu valgt at smide bøgerne ud. Forlagsredaktør Carsten Fenger-Grøndahl siger, at han ikke bryder sig om at smide bøger ud, men at det er nødvendigt for at have plads på lageret.

På Facebook-gruppen 'Storskrald i Århus kan du finde her!' blev der i weekenden delt billeder af to blå containere fyldt med bøger. Foto: Marie Groth Andersen

Hen over weekenden blev to blå containere fyldt med tusindvis af bøger spottet af en storskraldsgruppe på Facebook. Det førte til, at containerne blev åbnet og gennemsøgt. Billeder fra Facebook viser, hvordan bøgerne efterfølgende lå spredt uden for containerne og stod i stakke, som ikke endte tilbage i containeren, da folk var færdige med at lede efter en bog, de kunne tage med hjem.

I de to containere ligger der ifølge forlagsredaktør Carsten Fenger-Grøndahl omkring 100.000 bøger. Nogle af dem er fra 1985, hvor Aarhus Universitet grundlagde forlaget, og de fleste har ad flere omgange været sat ned til fem kroner på bogudsalg.

Hvorfor ikke forære dem væk?

På spørgsmålet om, hvorfor forlaget smider bøgerne ud frem for at forære dem væk, svarer Carsten Fenger-Grøndahl:

”Vi har forsøgt at sælge så mange af bøgerne som overhovedet muligt til spotpris. Det giver ikke mening derefter at forsøge at forære for eksempel 400 eksemplarer af en meget smal forskningsudgivelse fra 1985 væk. Der er simpelthen ikke læsere til de bøger. Hvis vi stiller 70.000 bøger ud til fri afbenyttelse, risikerer vi, at de kommer til at flyde over hele området. Det mest ansvarlige er at sælge mest muligt ekstremt billigt og derefter reducere lageret ved at sende det til genanvendelse.”

Opgør med gammel kultur

Cirka en gang om året rydder forlaget op på lageret, men på grund af coronanedlukningen har der været et efterslæb, hvilket ifølge Carsten Fenger-Grøndahl er med til at forklare mængden af bøger, der ryger ud i denne omgang. Derudover, fremhæver forlagsdirektøren, at oprydningen gør op med en gammel kultur inden for forlagsbranchen:

”Det er bøger med årtier på bagen. De er fra en tid, hvor man ikke tænkte på ressourcespild. Nogle af dem er fra 80’erne. Dengang trykte man rigeligt med eksemplarer. Når først man var i gang med at trykke, var det ikke dyrt at trykke mange eksemplarer. Nu har vi en anden tankegang og styrer vores oplæg hårdt,” siger han og refererer til, at forlaget både ønsker at reducere spild af papir og den varme, som skal bruges på at opvarme lageret, så bøgerne ikke tager skade.