AU-chefdesigner sætter kursen mod Ukraine for at hjælpe nødstedte familier

Et billede på Twitter af børn på flugt fra krigen uden forældre i Ukraine fik chefdesigner på AU, Nikolai Lander, til at tage sagen i egen hånd. Fredag kører han sammen med sin ven mod Ukraines grænse for at hjælpe flygtninge til Danmark.

Til daglig laver han grafisk design på Aarhus Universitet, men fredag formiddag begiver Nikolai Lander sig ud i en helt anden opgave. Sammen med en ven kører han i en minibus til den ukrainske grænse for at hjælpe ukrainske krigsflygtninge til Danmark.

Det var et billede på Twitter af flygtende børn uden forældre, som overbeviste Nikolai Lander om, at han måtte gøre noget mere, efter at han selv havde doneret penge til ofrene for krigen.

"Man bliver jo vildt berørt af at følge med på sociale medier, og jeg har også selv doneret en del penge til forskellige nødhjælpsorganisationer. Men jeg kunne bare mærke i mig selv på et tidspunkt, at det ikke var nok. Der var en følelse af noget uforløst i mig på en eller anden måde".

"Jeg har tidligere talt med min kone om, at vi i princippet godt kunne have en lille familie boende i vores lille anneks, fordi vi bor i et ret stort bindingsværkshus. Og så har den idé egentlig bare fået lov til at spire. Pludselig en dag var der et eller andet vanvittigt Twitter-opslag med børn, der gik alene, og så tog jeg bare en beslutning om, at nu kører jeg derned i min egen bil og hjælper en familie, for det havde jeg læst i en facebookgruppe, at andre havde gjort", siger Nikolai Lander.

Beslutningen fik ham til at lave et facebookopslag i håbet om, at nogle i hans netværk ville donere små beløb til rejsen. Men pludselig rullede donationerne ind.

"Jeg tror, der var indsamlet 25.000 kroner på 48 timer. Og så kunne jeg jo godt se, at vi kunne hjælpe endnu flere, hvis jeg fik en ven med og kørte en større bus."

1.500 kilometer til grænsen

Vennen Thomas var klar, så nu tager de turen på de 15 timer og knap 1.500 kilometer, der skal tilbagelægges. Med ni pladser i bussen kan de have syv flygtninge med tilbage til Danmark.

Facebookgruppen, som Nikolai Lander nævner, drives af 3-5 ukrainere, der bor i Danmark, og som står for koordineringen i forbindelse med rejsen og indkvarteringen ved hjemkomsten. For at holde en høj grad af sikkerhed er de to venner blevet bedt om at sende billeder af sig selv, deres kørekort, billeder, hvor de står sammen med deres familie, billeder af bussen og nummerpladen, beskrivelser af autostolene, og hvordan fordelingen af sæder i bussen er.

"Så kan koordinatorerne allerede på forhånd booke bussen i forhold til folk, der har relationer i Danmark, så de kan afleveres sikkert, når vi kommer tilbage. Vi skal ikke stå med sådan et skilt: ”I’m looking for three ukrainian women”. Vi skal køre hen på et angivet sted og tidspunkt og samle dem op og køre dem derhen i Danmark, som vi får besked på," fortæller Nikolai Lander.

Torsdag kom meldingen fra koordinatorerne om, at Nikolai Lander skal køre mod Dorohusk, der ligger cirka et par kilometer fra den ukrainske grænse i det nordvestlige Ukraine. Han regner med, at de er fremme lørdag formiddag. 

Han har selv designet et logo, som han klistrer på bilen, så de ukrainske familier kan genkende bilen ved grænsen. 

Skal sørge for tryghed

En hel masse planlægning er gået forud for turen, og de mange donationer har bidraget til, at der blandt andet kan blive sørget for de syv flygtninge på hele hjemturen.

Ukrainske flygtninge ved grænsen har i øjeblikket ikke behov for sko og tøj – som mange ellers gerne vil donere – for det er der masser af i forvejen, fortæller Nikolai Lander. I stedet er det andre vigtige ting, som har taget pladsen i hans hus indtil afrejse.

"Vaskerummet derhjemme er fuldstændigt fyldt op med alt fra autostole til drikkejuice, tuscher til malebøger, donationer fra LEGO til mascara, hygiejnebind og vådservietter og det hele. Og så har jeg selv for nogle af donationerne købt nogle sindssygt gode powerbanks, som mødrene kan få, så de kan oplade deres telefoner. Jeg tænker, du som flygtning er meget afhængig af kommunikation," siger han.

Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye kom onsdag med en opfordring til, at borgere i Danmark kun kører mod Ukraine for at hjælpe flygtninge, hvis de kender dem. Ukrainere risikerer at blive udnyttet, hvis der opstår et "wild west" ved grænsen, advarer han.

Også en ledende overlæge på Nordsjællands Hospital, Mette Marklund, der selv har arrangeret transport af 58 ukrainere til Danmark i marts, advarer om måden, det gøres på. Hun har set eksempler på facebookgrupper, hvor der forhandles om, hvem der skal have hvilke familier.

Nikolai Lander er bevidst om, at der er behov for en høj grad af sikkerhed, fortæller han.

"Lige så meget som koordinatoren er optaget af sikkerhed, har det været ekstremt vigtigt for mig hele tiden at få bekræftet, at der er en plan for dem. At vi ikke bare sætter dem af på en rasteplads et eller andet sted i Danmark," siger han.

Donationer på alt fra 25 til 3.000 kroner

Siden han på Facebook 9. marts fortalte om turen og håbet om donationer, er der kommet over 140 donationer, fortæller han. Han er taknemmelig for alle dem, der har doneret til formålet.

"Det er alt fra 25 kroner til 3.000 kroner. En af mine venner vil give mig sit dieselkort, og så kan vi tanke på det for 5.000 kroner. Det er helt vildt og simpelthen så rørende."

"Jeg tror, det handler meget om dét der med, at når det er én, man kender, der gør noget konkret, så føler man mere ejerskab, og at man selv pludselig kan være med til at gøre en helt konkret forskel," siger han.

Uro i maven 

Fredag er bussen på vej mod den ukrainske grænse, og det kan mærkes hos Nikolai Lander, fortalte han inden afrejse.

"Jamen, jeg kan da mærke, at jo tættere jeg kommer på, jo mere uro i maven kommer der også. Og man hører, de bomber tættere og tættere på den polske grænse, senest 25 km derfra. Så jeg er ekstremt taknemmelig for, at min ven Thomas tager med, så vi er to, der kan aflaste hinanden kørselsmæssigt, men også med al den kommunikation, der er med koordinatorerne undervejs, som ville være ret svært, hvis man skulle køre alene," siger han.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.