AU Forsknings nye vicedirektør: ”Det skal være lettere at være en succesfuld forsker”

Den 1. april får AU’s administrationsledelse et nyt medlem, når Jakob Rathlev tiltræder som ny vicedirektør for AU Forskning. Her skal han blandt andet sætte den strategiske retning for universitetets forskningsadministration.

Foto: Privat

Den 1. april tiltræder Jakob Rathlev som ny vicedirektør ved AU Forskning. Han har erfaring fra flere ledelsesposter i uddannelses- og forskningssektoren. Det skriver AU i en pressemeddelelse.

Indtil november 2023 var Jakob Rathlev prorektor på Erhvervsakademi Aarhus, og før det har han både været direktør for Idrættens Analyseinstitut og områdechef i Danmarks Evalueringsinstitut, hvor han havde ansvar for universitetsområdet.

Vicedirektørområdet AU Forskning var i begyndelsen af sidste år igennem en profilændring som følge af stigende krav til administration af forskningsområdet – ikke mindst til administration af forskningsdata. Som følge heraf var der ifølge universitetsledelsen også behov for en ny profil på posten som vicedirektør. Daværende vicedirektør John Westensee overgik i den forbindelse til en stilling som rådgiver i AU Forskning med fokus på internationalt forsknings- og innovationsarbejde. Den 1. august tiltrådte Jacob Schmidt som ny vicedirektør, men han trak sig fra posten efter få måneder, ifølge universitetsledelsens nyhedsbrev nr. 28/2023, fordi han vurderede, at match mellem interesse, motivation og opgaver ikke var det rette.

AU blandt de mest succesrige

Jakob Rathlev stiller sig på den baggrund i spidsen for at tegne den strategiske retning for AU’s forskningsadministration, som står over for nye samarbejdsmuligheder og voksende eksterne krav.

AU Forskning består af Forskningsstøtteenheden og enheden Technology Transfer Office (TTO) og beskæftiger sig også med open science, governance og administration og beskyttelse af forskningsdata.

Jakob Rathlev fremhæver, at Aarhus Universitet er blandt de mest succesrige i Europa til at hjemtage forskningsbevillinger, og han understreger, at det blandt andet er samarbejdet mellem forskere og rådgivere, der er at takke for dén status:

”En betydelig komponent i denne succes er et stærkt samarbejde mellem idérige forskere og dygtige rådgivere, og samspillet bliver kun vigtigere i takt med, at konkurrencen og de administrative krav skærpes. Missionen er, at det skal være lettere at være en succesfuld forsker”, udtaler han i pressemeddelelsen.

Et godt match

Også universitetsdirektør Kristian Thorn, som stod i spidsen for ansættelsesudvalget, ser frem til samarbejdet:

”Jakob Rathlev kommer med stor viden om uddannelses- og forskningsområdet og har bred erfaring med strategisk ledelse, analyse og administration i komplekse organisationer,” lyder det.

”Det gør ham til et godt match til at stå i spidsen for AU Forskning og være et stærkt bindeled mellem fagmiljøerne og administrationen,” afslutter han.

Korrekturlæst af Charlotte Boel