AU giver studerende mulighed for at lære ukrainsk, russisk og kinesisk gratis i foråret – tilmelding er åben

Til næste år tilbyder Aarhus Universitet gratis sprogkurser i ukrainsk og russisk, som er blevet endnu mere relevant med de nylige flygtningestrømme fra Ukraine og Rusland på grund af krigen. Med kurserne er det muligt at lære at kunne indgå i små dialoger med russisk- og ukrainsktalende, fortæller underviser fra Ruslandstudier Birgitte Beck Pristed. Også kinesisk og spansk tilføjes på programmet i foråret. Tilmelding er mulig mellem 22. november til 15. december.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

Fakta:

Her kan du tilmelde dig et af kurserne: https://studerende.au.dk/karriere/sprogkurser

Kurserne har et begrænset antal pladser.

Da Arts i dette efterår udbød gratis sprogundervisning i tysk og fransk, var interessen overvældende med 663 ansøgere til 110 pladser.

I foråret 2023 får AU mulighed for at gentage succesen, men denne gang er der endnu flere sprog at vælge imellem. Foruden tysk og fransk bliver det nemlig også muligt at tage et gratis sprogkursus i russisk, ukrainsk og kinesisk. Det oplyser Globale Studier, der nu har åbnet for tilmeldingen.

Kinesisk, ukrainsk og russisk udbydes på begynderniveau og er et tilbud ved siden af den normale undervisning. De giver derfor heller ikke ECTS-point, ligesom der ikke er nogen eksamen. Men når du har gennemført kurset, modtager du et kursusbevis. Der er plads til 30 studerende på hver af kurserne i russisk, ukrainsk og kinesisk.

Ruslandunderviser: En døråbner til nye sprog

Ruslandforsker Birgitte Beck Pristed, der til daglig underviser på Ruslandstudier, fortæller, at kurserne i russisk og ukrainsk vil give de studerende mulighed for at indgå i korte dialoger med russisk- og ukrainsktalende.

”Det er begyndersprog, som giver en første introduktion til for eksempel det kyrilliske alfabet, og man lærer at kunne interagere i små dialoger og hverdagssituationer med russiske og ukrainske folk. Så det er ikke, fordi man bliver flydende på et semester, men det kan være en første døråbner til et sprog,” siger Birgitte Beck Pristed.

”Hvis du er studerende inden for andre humanistiske fag, gør sådan et basisniveau i ukrainsk eller russisk jo selvfølgelig ikke, at du straks går i gang med at læse store russiske romaner. Men det kan være en første indgang til at snuse til nogle historiske kilder eller litteratur på det pågældende sprog, eller det kan være en icebreaker, hvis man skal ud på feltarbejde og interagere med russisk- eller ukrainsktalende,” siger hun.

Sprog af kritisk betydning

Selv om den nuværende krig i Ukraine betyder, at ukrainsk og russisk nu er endnu mere relevant i en europæisk sammenhæng, forklarer Birgitte Beck Pristed, at det ikke er den eneste grund til, at de studerende nu bliver tilbudt sprogkurserne.

”Her på universitetet eller i uddannelsessammenhæng bliver vi jo betragtet som relativt små fag, men i den store, globale sammenhæng er alle de sprogområder, vi arbejder med på Globale Studier – russisk, kinesisk, japansk, hindi og brasiliansk – alle sammen verdenssprog, som dækker virkelig store regioner og bliver talt af rigtigt mange mennesker over hele kloden. Det er også derfor, de sprog er af kritisk betydning for vores engagement i verden og for Danmarks engagement i verden,” siger hun.

Fælles for kurserne er, at underviserne er modersmålstalende. Muligheden for at udbyde det gratis kursus i ukrainsk kommer, fordi den ukrainske lingvist Khrystyna Monastyrska gennem Scholars at Risk-programmet begynder på en postdoc på AU. Scholars at Risk støtter forskere på flugt verden over, og dermed er det på en trist baggrund, at AU nu får ukrainsk sprogkompetence. Men som Birgitte Beck Pristed beskriver det, er man ”utroligt taknemmelige” for muligheden.

”Det er vigtigt, at vi ikke kun tænker om de ukrainere, der kommer til Danmark, at nu skal de sørme integrere sig og lære dansk, men også åbner os for, at vi har rigtigt meget at lære gennem dem. Og det at kunne indgå i møder med forskere fra Ukraine er utroligt givende for et fag – især som vores,” siger Birgitte Beck Pristed.

Hun lægger også vægt på, at der en dag kommer et genopretningsarbejde i Ukraine, som vil kræve kendskab til sproget.

”Jeg ved ikke, om det bliver min generation, som får lov til at sætte gang i det, men ellers kommer den opgave jo til at hvile på den næste generation, som er vores studerende. Og for hver dag krigen varer, vokser ødelæggelserne, og dermed kommer opgaven med genopretningen til at vokse. Det kommer til at koste kræfter, og den opgave kommer Danmark til at skulle bidrage til. Vi kommer til at skulle trække på ekspertise med mange forskellige fagkundskaber. Det at tilegne sig et sprog er med til at forberede os på den fremtidige opgave."

Fokus på sprog

Underviseren i russisk er undervisningsassistent Natalia Ozerova, mens kinesisk varetages af cand.mag. i nordisk sprog og litteratur, Zhou Jiayuan, og professor emeritus Stig Thøgersen, der blandt andet vil give en introduktion til det politiske system og litteratur og film i Kina. Den ugentlige undervisning er fire timer på kinesisk og tre timer på russisk og ukrainsk.

Sprogkurserne er en del af den ordning, der også gav AU mulighed for at tilbyde gratis sprogkurser i fransk og tysk i efteråret 2022. Finansieringen kommer fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der har givet 7,5 millioner kroner til et løft af de sproglige uddannelser og til tillægskompetencer som de nye kurser.

Bevillingen løber over de næste tre år, men indtil videre tilbyder AU kun gratis undervisning i ukrainsk, russisk og kinesisk i foråret 2023, fortæller afdelingskoordinatoren på Globale Studier, Julie Schultz Pedersen Lorensen.

Kurserne i fransk og tysk fortsætter i 2023 på både basis- og mellemniveau, mens det som noget nyt også bliver muligt at få gratis undervisning i spansk på begge niveauer med plads til 30 studerende på hvert hold.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.