AU hylder frivillige, atleter og iværksættere: Fedt, at man anerkender, at det, vi gør, ikke er nemt

Onsdag aften afholdes Frivilliggalla for første gang, hvor frivillige fra AU’s mange foreninger hyldes. Torsdag aften er det så tid til at hylde de studerende, der sideløbende med deres studie er iværksættere eller dyrker sport på eliteplan.

Anne Ejlerskov (tv) og Simone Tetsche er blandt dem, der skal hyldes for torsdag aften. Foto: Blendin og Team Danmark

Om AU’s Dual Career-program

Yder information, vejledning og rådgivning om studiestøttemuligheder til nuværende og kommende studerende med sideløbende karrierer på højt niveau inden for elitesport og iværksætteri.

Det sker blandt andet ved at tilbyde de studerende rådgivning og vejledning, studieadministrativ hjælp, personlige støtteordninger og Adgang til træningsfaciliteter eller iværksættermiljø

Kilde: AU

Aarhus Universitet ville ikke være det samme uden de mange frivillige foreninger, som er med til at skabe studiemiljøet. Derfor skal de frivillige også hyldes. Det er tankerne bag arrangementet Frivilliggalla, der afholdes i aften for første gang.

”Idéen udspringer til dels af tiden under corona-pandemien, hvor vi har set, hvor vigtigt det sociale liv er på universitetet. Det er en virkelig en vigtig del af studielivet, og det liv lever på grund af frivillige i festforeninger, sportsklubber osv. Der er ingen, der får penge for det eller særlig anerkendelse. Vi har tænkt lidt over, hvordan vi kunne sætte fokus på det frivillige arbejde,” siger Asbjørn Ravn Rasmussen, der projektansvarlig hos Studenterrådet, som står bag arrangementet.

Frivilliggalla foregår i Studenterhus Aarhus i eftermiddag og i aften. Rektor Brian Bech Nielsen og prorektor Berit Eika byder velkommen, og derefter uddeles priser til fem frivillige, som har gjort en ekstraordinær indsats. De fem frivillige er valgt i kategorierne: Fagråd, Sport & motion, Fest & fredagsbar, Mentor og International Student. Med æren følger der en samlet præmiesum på 12.000 kroner.

Udover at hylde de frivillige, som har gjort en stor indsats, er der også en anden tanke bag arrangementet.

”Nogle steder oplever vi, at det frivillige arbejde er lidt i nedgang. Der er steder, hvor det ikke lever så godt som tidligere. Vi vil gerne brande det frivillige arbejde og den indsats, der bliver gjort, ved hylde de mennesker, der gør det,” siger Asbjørn Ravn Rasmussen, der til dagligt læser idrætsvidenskab og fysik på 7. semester.

Fejring af studerende med Dual Career

Torsdag aften er det så tid til at hylde de mange studerende, som balancerer deres uddannelse med enten en sportskarriere eller iværksætteri. Også her deltager prorektor Berit Eika:

”Det glæder mig at se, at vi på Aarhus Universitet har et stigende antal studerende med dobbelte karrierer. I løbet af det seneste år har vores Dual Career-studerende både høstet medaljer og vundet priser. Andre er kommet i mål med deres speciale – som en krone på værket. Hver og én er de eksempler på at præstere noget særligt. Det vil vi naturligvis gerne være med til at hylde,” siger Berit Eika i en pressemeddelelse.

En af dem, der skal fejres torsdag, er Anne Ejlerskov, der er stifter af virksomheden Blendin, og som i april blev færdig med en kandidat i interkulturelle studier. Hun forklarer, atDual Career programmet på AU betød vildt meget for hende under studietiden

”Det har betydet meget, at jeg fik muligheden for at øve mig og prøve kræfter med alt den praktik, der er, når man skal starte virksomhed. Jeg har mest brugt råd og vejledning, men man får også mulighed for at udskyde en eksamen hist og her. Det har jeg ikke gjort brug af, men den mulighed gav mig tryghed til fuldt ud at kaste mig ind i mit iværksætterprojekt,” siger Anne Ejlerskov.

I dag har hun lukket sin virksomhed, men hun er allerede i gang med at tænke på, hvad det næste iværksætterprojekt skal være. Hun fortæller også, at det betyder meget, at hendes indsats hyldes torsdag aften.

”Det er superfedt at blive hyldet. Det er angstprovokerende at kaste sig ud i at lave iværksætteri, mens man studerer, for det er fyldt med risiko, når man starter en virksomhed. Det, at nogle anerkender det, er superfedt,” siger Anne Ejlerskov.

LÆS OGSÅ: Elitesejleren Anne-Marie Rindom er OL-favorit og studerende på AU, og så har hun det bedst med at have én bold i luften ad gangen

I en helt anden branche finder man Simone Tetsche, der var med til OL i BMX, hvor hun fik en 6. plads. Hun har også kun rosende ord om Dual Career programmet og dets betydning for hendes mulighed for at læse medicin ved siden af sportskarrieren.

”Det betyder sådan set alt. Jeg har brugt det rigtig meget. Jeg har holdt studiepause i tre år for at kunne få det hele til at hænge sammen med min sport. Det er et helt fantastisk set up, hvor de har din ryg for at få det til at lykkes,” siger Simone Tetsche.

Hun kan desværre ikke deltage i arrangementet i morgen, men er alligevel er hun glad for den anerkendelse arrangementet er udtryk for.

”Det er fedt, at der er respekt omkring, at vi har studiet ved siden af. Det er fedt, at nogle anerkender, at det ikke er nemt, det vi atleter og iværksættere gør,” siger Simone Tetsche.