AU-kampagne skal tegne mere nuanceret billede af studielivet: ”Det nytter jo ikke, at vi sætter et glansbillede op, hvis det så krakelerer 14 dage efter”

Følg med!

Vi opdaterer løbende omnibus.au.dk med nyheder.

Gå ikke glip af nyt fra Omnibus: 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

AU’s nye kampagne til kommende studerende skal vise studielivets op- og nedture. Filosofien er, at hvis de studerende ved, hvad der venter, vil flere trives – og færre falde fra.

05.03.2020 | Miriam Brems

Screenshot fra videoen, der er et led i AU's rekrutteringskampagne.

Prorektor Berit Eika. Foto: AU Foto

Nuanceret. Det er kodeordet for prorektor Berit Eika, når hun skal fortælle om tankerne bag AU’s nye kampagne til rekruttering af studerende.

Du er måske allerede stødt på den i dit Facebook-feed. Som en del af kampagnen har AU nemlig lanceret en 2:30 minutter lang video, hvor vi ser glimt fra to AU-studerendes studieliv.

Vi ser festscener fra kapsejladsen og øl i studenterbaren. To sæt fødder, der nusser hinanden i sengen. Og vi hører den ene studerende triumferende råbe ud i natten: ”Jeg fik hendes nummer!”

Men vi ser også tårer i bussen, da den anden studerendes forhold går i stykker.

Vi ser de travle morgener, hvor vækkeuret ikke ringer, og den ene af de studerende kommer for sent til undervisningen. Vi er med til forelæsning, hvor den anden fortabt må hviske sidemanden i øret, om han forstår, hvad underviseren siger. Og vi ser de mange sene aftentimer begravet i læsning.

Med andre ord ser vi både studielivets gode og dårlige sider. Og det er der en grund til, fortæller AU’s prorektor Berit Eika:

”Det nytter jo ikke, at vi sætter et glansbillede op, hvis det så krakelerer 14 dage efter, de studerende er startet.”

Færre skal falde fra – flere skal trives

Den pointe hænger sammen med et andet nøgleord: Forventningsafstemning.

”Vi tror på, at mere ærlig og nuanceret kommunikation er det bedste udgangspunkt for det rigtige studievalg, så man ved, hvad man går ind til,” siger Berit Eika.

Hendes håb er, at det kan indfri kampagnens to ultimative succeskriterier: At frafaldet går ned – og at den sociale og faglige trivsel går op.

”Det er ingen hemmelighed, at vi meget gerne vil have fat i nogle dygtige studerende, der har en god sandsynlighed for at gennemføre,” siger hun.

Men det skal også fremgå af kampagnen, at AU er også et sted, hvor der er plads til tvivl: 

”Også tvivlen på, om man kan. Den er en del af den rejse, som en uddannelse er. Det er sjovt og spændende og noget, man kan fordybe sig i. Men det kan også være svært og bøvlet med lange nætter og pres – dybest set som at være menneske generelt,” siger hun.

”Et mere nuanceret billede passer bedre til tiden”

Et nærliggende spørgsmål er, om AU’s tidligere kampagner har været for meget solskin over Universitetsparken. Og for lidt af de gråtoner, der også hører med til studielivet.

”Vi gør med den nye kampagne i højere grad opmærksom på, at studielivet og studievalget er fyldt med tvivl, og det er en del af at være studerende,” siger Berit Eika.

Det er kun et års tid siden, at busser kørte rundt i det århusianske bybillede med bannerreklamer fra AU under sloganet ”de dedikerede kan starte her”. Og i en ledsagende kampagnevideo kunne man høre en AU-studerende fortælle, at ”det er også det, vi kommer for, at lære noget mere, blive dygtigere,” og at ”vi bliver undervist af de allerbedste, de ledende forskere i verden.”

Berit Eika afviser, at den nye kampagne er et brud med det.

”Det er et ekstra element, men jeg ser det mere som et kontinuerligt arbejde med at afbilde vores studievalg og uddannelsestilbud mere dækkende, en vi har gjort tidligere, så vi viser studielivet i sin heldhed.”

Ambitionerne fra sidste års kampagne er på ingen måder væk:

”Vi tilstræber stadig høj, høj kvalitet, men det er kun en del af billedet. Vi er som sagt blevet klogere på, at et mere nuanceret billede passer bedre til tiden,” siger hun.

Fakta

Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig (2:30. YouTube)

Artikel, Omnibus, Omnibus, Omnibus, Omnibus

Læs også