AU-studerende kan fortsat komme på udveksling i Storbritannien efter Brexit

Brexit vil ikke begrænse AU-studerendes muligheder for at komme på udveksling på universiteter i Storbritannien. For britiske studerende, der vil læse på AU, fører Brexit ikke til ændringer i 2020. Men herefter er det uvist, hvordan briterne er stillet.

Foto: Colourbox

AU-studerende, der har planer om at tage på udveksling på et universitet i England, Nordirland eller Skotland, skal ikke frygte, at Brexit kommer til at spænde ben for de planer.

LÆS OGSÅ: Skotske Hazel Reardon om Brexit: "Skal jeg nu til at smugle haggis over grænsen?"

For selvom Storbritannien fredag formelt trådte ud af EU, vil Danmark og Storbritannien fortsat udveksle studerende. Det, der mangler at blive afklaret, er, hvordan det fremover kommer til at ske.

Med Erasmus+

Trine Høj Eriksen er international koordinator ved AU og fortæller, at AU-studerende fortsat kan komme på udveksling i Storbritannien via det europæiske udvekslingsprogram Erasmus+ i hele det akademiske år 2020-2021.

"Vi ved ikke, om Storbritannien fra 2021 vælger at forsætte i Erasmus+-programmet. Norge er for eksempel fuldgyldigt medlem af Erasmus+-programmet, selvom landet ikke er medlem af EU. Mens Schweiz, som heller ikke er medlem af EU, i perioder har været med i programmet," siger Trine Høj Eriksen.

Men uanset om Storbritannien vælger at være en del af programmet eller ej, vil det fortsat være muligt for AU’s studerende at komme på udveksling på britiske universiteter fremover, fastslår hun.

Uden Erasmus+

"Sker det fra 2021 ikke via Erasmus+-programmet, vil det ske via udvekslingsaftaler ligesom dem, vi har med AU’s oversøiske partneruniversiteter. Og vi har ikke grund til at tro, at det bliver mere indviklet for AU’s studerende fremover," siger hun.

Skulle Storbritannien vælge at træde ud af Erasmus+-programmet, vil den største forskel for AU-studerende formentlig være af økonomisk karakter, siger Trine Høj Eriksen.

”Når man søger udveksling gennem Erasmus+, bliver man automatisk indstillet til et Erasmus+-stipendium, som er nogle gode stipendier rent økonomisk. Men hvis udvekslingen med Storbritannien kommer til at køre udenom Erasmus+, kan de studerende i stedet søge fonde, legater og fakultetsstipendier.”

Briter behandles som EU-borgere året ud

For studerende fra Storbritannien, der vil tage en heltidsuddannelse på AU – det vil sige enten en bachelor- eller en kandidatuddannelse – kan Brexit få betydning fra 2021. Men det ligger endnu ikke fast hvordan. Det er nemlig blandt de mange forhold, som Storbritannien og EU skal forhandle på plads i den overgangsperiode, som løber frem til 31. december 2020.

Det ligger dog fast, at britiske studerende ikke skal betale studiegebyr i 2020, og at de kan søge om optagelse på AU-uddannelser, som begynder til sommer, på lige fod med EU-borgere. Det oplyser Annette Larsen, der er fuldmægtig i AU Uddannelse – Optagelse.