AU-studerende skal stå i spidsen for 170.000 studerende

Sana Mahin Doost, næstformand i Studenterrådet ved AU, er valgt som ny formand for Danske Studerendes Fællesråd. Med sig i ledelsen af de studerendes landsorganisation tager hun Studenterrådets formand, Mads Hareskov Jørgensen, som er valgt som næstformand.

Sana Mahin Doost, næstformand for Studenterrådet ved Aarhus Universitet, skal næste år stå i spidsen for Danske Studerendes Fællesråd. Foto: Morten La Cour

Som næstformand for Studenterrådet ved Aarhus Universitet har Sana Mahin Doost det seneste lille års tid haft det erklærede mål at repræsentere AU’s mere end 40.000 studerende. Fra 1. februar næste år kommer hun til at tale på vegne af langt flere studerende – og fra hele landet. I fredags blev hun nemlig valgt som formand for Danske Studerendes Fællesråd (DSF), de studerendes landsorganisation, som gennem 16 medlemsorganisationer repræsenterer omkring 170.000 studerende.

Organisation med stor legitimitet

Sana Mahin Doost er beæret over den tillid, de øvrige studenterråd og studenterorganisationer har vist hende ved at pege på hende som formand, og hun ser frem til opgaven, som venter:

”Grundlæggende mener jeg, det er vigtigt, at vi har en stærk organisation som DSF, der kan varetage de studerendes interesser. DSF er en organisation, der taler med stor legitimitet, fordi den repræsenterer de studerende på alle landets universiteter og flere af de kunstneriske og øvrige lange videregående uddannelser.”

Som formand for DSF bliver det Sana Mahin Doosts opgave at være organisationens ansigt udadtil. Hun skal tale de studerendes sag i medierne, lave lobbyarbejde over for politikere og andre interessenter samt holde sig opdateret på, hvad der rører sig ude i landet i den danske elev- og studenterbevægelse.

Mange opgaver forude

”Der er nok at se til. De studerende har været under angreb med besparelser på SU, fremdriftsreform og hele den måde, man taler om studerende på. Jeg kan ikke genkende billedet af, at de studerende er dovne og grådige, så det billede vil jeg gerne mane i jorden,” siger Sana Mahin Doost.

Hun bliver imidlertid ikke den eneste AU-studerende, der skal stå i spidsen for de studerendes landsorganisation. DSF’s ledelse består af et forretningsudvalg på fem medlemmer, og Studenterrådets nuværende formand, Mads Hareskov Jørgensen, blev i fredags valgt som næstformand og uddannelsespolitisk ordfører.

Hvem der skal stå i spidsen for Studenterrådet ved AU, når Sana Mahin Doost og Mads Hareskov Jørgensen til februar takker af, er endnu uvist. Studenterrådet starter i december en proces med at finde nye frontfigurer til formandskabet, som tager over til februar.