Blackboard-frustration på BSS-institutter

Illustration: Astrid Reitzel

»Tungt, visuelt frastødende og brugerfjendsk.« Sådan har den hårde kritik af Blackboard lydt indtil for nylig fra Christian Waldstrøm, lektor ved Institut for Marketing og Organisation. Blackboard blev implementeret på BSS sidste år i august og afløste henholdsvis CampusNet og AULA.

Ifølge lektoren har der været generel utilfredshed på de institutter fra det gamle Handelshøjskolen, som tidligere brugte CampusNet.

»Der har været en stor oplevet frustration. Jeg har ikke snakket med én eneste, som er gladere for Blackboard,« siger han.

Men frustrationerne over Blackboard kunne have været taget i opløbet, hvis implementeringsteamet og Blackboard-supporten havde lyttet mere til brugernes kritik, mener lektoren.

»Mange har oplevet at blive mødt med manglende forståelse og standardsvar som »Alt nyt tager tid at lære,« »Hvordan kan I klage, når I ikke har været på kursus?« eller »Det har vi ikke hørt før,« selvom flere havde henvendt sig med lignende problemer,« siger Christian Waldstrøm.

Løsninger på vej efter et år

Torben K. Jensen er leder af Center for Undervisning og Læring (CUL), som er ansvarlig for implementering af Blackboard på BSS. Han forklarer, at det har været nødvendigt at få den tekniske del af Blackboard og integrationen med STADS til at fungere samt at få opbygget support og undervisningsmateriale, før man kunne kigge nærmere på mere lokale tilpasninger i brugerfladen. Det arbejde er nu sat i gang dette efterår, siger han.

»Anden fase går ud på, at vi skal have tilpasset Blackboard til de forskellige institutters behov. Det, nogle synes er den rigtige måde at sætte det op på, er ikke nødvendigvis rigtigt på et andet institut. Dertil kommer ibrugtagningen af de mange nye muligheder i Blackboard.«

Siden september har CUL derfor mødtes med brugerudvalg fra de forskellige institutter på BSS.

Christian Waldstrøm er med i brugerudvalget fra Institut for Marketing og Organisation og Institut for Økonomi, som mødtes med CUL i oktober. Han glæder sig over endelig at opleve lydhørhed et år efter tvangsægteskabet med Blackboard.

»CUL har hørt vores klagepunkter og lovet, at der vil blive gjort noget ved det,« siger han.