BSS genvinder eftertragtet internationalt blåstempel

Efter et års venten har BSS fået fornyet sin EQUIS-akkreditering. Med to ud af tre internationale akkrediteringer i hus afventer dekan Svend Hylleberg nu svar på, om BSS også får den tredje og sidste og dermed æren af at kunne kalde sig "tripple crown". Sandsynligheden for, det sker er "ret stor", siger dekanen.

BSS har fået fornyet sin EQUIS-akkreditering

Fakta: Bekymring

Da BSS i oktober sidste år i første omgang fik afslag på fornyelse af EQUIS-akkrediteringen skabte det røre blandt flere ansatte på fakultetet, der så afslaget som et bevis på en skæv kurs i forlængelse af fusionen mellem det tidligere Aarhus Business Schools og AU. I februar i år kunne Omnibus således berette, at 30 lektorer, professorer og adjunkter havde skrevet under på et brev til institutleder Allan Würtz, hvor de gav udtryk for deres bekymring.

Svend Hylleberg er en lettet dekan, efter han tirsdag kunne meddele de ansatte på BSS, at fakultetet beholder sin Equis-akkreditering – en af de mest attraktive og anerkendte kvalitetsstempler for business schools i verden.

EMFD’s awarding body, som er det organ, der udsteder EQUIS-akkrediteringer, gav ellers for godt et år siden BSS afslag på, at fakultetet kunne beholde sin akkreditering.

Men BSS og Svend Hylleberg anmodede EMFD’s awarding body om en revurdering af fakultetet med større vægt på argumenter for visionerne bag modellen for School of Business and Social Sciences. Og det har altså båret frugt.

"Det glæder mig, at EFMD har kunnet se de samme styrker og potentialer ved BSS, som vi kan,", siger dekan Svend Hylleberg til BSS Kommunikation.

Fakta: Triple crown

66 business schools verden over kan bryste sig af triple crown-betegnelsen, der indebærer akkreditering fra de tre mest indflydelsesrige akkrediteringsforbund i verden:

AACSB - The Association to Advance Collegiate Schools of Business (Florida)

AMBA - The Association of MBAs (London)

EQUIS - European Quality Improvement System (Bruxelles)

Dekanen tror på triple crown

BSS er foruden EQUIS-akkrediteringen indehaver af en AACSB-akkreditering og afventer nu svar på, om fakultetet også bliver akkrediteret af AMBA. Sker det kan BSS kalde sig "triple crown".

AMBA-panelet besøgte BSS i midten af september. Og ifølge dekanen er der god grund til at tro på, at BSS også får et blåstempel herfra.

"Jeg er meget fortrøstningsfuld. Besøget gik godt, og giver mig anledning til at tro, at den nok er hjemme," siger han.

Svaret fra AMBA kommer formentlig inden for en måneds tid, siger Svend Hylleberg.