Debat: Se individet bag studienummeret
Frit Forum går til valg på at prioritere de udfordrede studerende. Det bør nemlig ikke være en lidelse eller et handicap - men derimod lysten og evnen – der er afgørende for, om du gennemfører en lang videregående uddannelse.
Fysiske handicap anerkendes straks som en udfordring, der kan påvirke studiet, fordi de i sagens natur er svære at overse – og alle er enige om, at en døv ikke skal tvinges til mundtlig eksamen. Men de, der er begrænsede af et fysisk handicap, udgør kun en del af de udfordrede studerende. For at forstå, hvorfor det er vigtigt at prioriterer udfordrede studerende, er det derfor vigtigt at kende hele billedet.
Jeg klarer mig pænt på studiet, men...
Jeg er selv en studerene med lidt flere udfordringer end de fleste. Jeg bor godt nok i en flot lejlighed – min venindes forældrekøb – jeg klarer mig rigtig pænt på studiet, arbejder lidt frivilligt og har forældre, der altid er klar til at hjælpe med at hænge lamper op eller låne mig lidt penge, når der er brug for det. Udefra ligner jeg en meget normal studerende. Men jeg skiller mig også ud med mit periodisk høje fravær fra undervisningen. Dem, der kender mig, ved, at det hverken skyldes dovenskab eller mangel på interesse. Nogle dage kan jeg bare ikke overskue at møde andre mennesker, nogle dage kommer jeg slet ikke ud af sengen. Det gør det lidt sværere for mig at tage til forelæsning, for de fleste dage kan jeg godt mærke, at jeg har en depression.
Vi bander fremdriftsreformen langt væk
Jeg ved, at jeg ikke er alene. Der er flere studerende med depression, angst, ordblindhed, OCD eller stress, og vi mærker behovet for vejledning og støtte og muligheden for at få dispensationer. Vi bander fremdriftsreformen langt væk. Vi er studerende, hvis faglighed og motivation ikke fejler noget, men som alle har én ting til fælles: Vi har brug for noget ekstra. Brug for, at man ser individet bag studienummeret, og dermed reelt sikrer den frie og lige adgang til uddannelse.
Derfor går Frit Forum til valg på at sikre større fokus på udfordrede studerende. Der er ikke tale om noget bombastisk valgløfte, men der er behov for at understrege universitetets ansvar for at udbrede kendskabet til og opprioritere de vejlednings- og støttemuligheder, der findes, så studerende, der rammes særligt hårdt af de seneste års reformer, får hjælp, før det er for sent.