DEBAT: Vaccineindsats spænder ben for lægestuderendes eksamen

Den eksamen, som Caroline Boye og hendes medstuderende på 5. semester på medicinstudiet ved Aarhus Universitet skulle have været til i januar, bliver lagt væsentligt om, da eksamenslokalerne skal bruges af Region Midtjylland til coronavaccination. Det betyder, at de studerende ikke får testet deres praktiske færdigheder, skriver Caroline Boye, der er bekymret for konsekvenserne.

Caroline Boye studerer medicin på Aarhus Universitet og er medlem af Medicinerrådet og Studienævn for Medicin. Foto: Privat
Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Vil du også deltage i debatten? Send dit indlæg til omnibus@au.dk. Grafik: Astrid Reitzel

På 5. semester på kandidatdelen af medicinuddannelsen har vi følgende ene fag på 30 ECTS: Gynaecology, Obstetrics and Paediatrics.

Jeg tilmeldte mig faget i foråret 2021 med forventning om at skulle til en eksamen bestående af to dele: multiple choice-test og en mundtlig OSCE – en eksamen, hvor man bliver testet i både teoretiske og praktiske færdigheder. Torsdag i sidste uge fik jeg at vide, at jeg kun skal til multiple choice-test. Ikke på grund af afstandskrav, smittetryk og deslige, men på grund af lokalemangel.

Eksamenslokaler highjacked af regionen

De lokaler, der var booket til eksamination på Aarhus Universitetshospital i Skejby, er blevet highjacked af Regionen. Lokalerne skal angiveligt bruges til coronavaccination. Om lokalerne kan friholdes på de to planlagte eksamensdatoer (henholdsvis 18. og 19. januar 2022), vil regionen IKKE indgå aftale om.

Regionen katalyserer dermed et gevaldigt kvalitetsfald i lægeuddannelsen. Den uddannelse, som sommerens cand.med.er har med sig i rygsækken, når de ansættes på regionens hospitaler, hvor de skal modtage, diagnosticere og behandle regionens borgere.

Til multiple choice-eksamen skal jeg have 41/80 for at bestå. Gad vide, om Regionen accepterer samme heldige udfald i klinikken?

Korrekturlæst af Charlotte Boel