Dekan på Natural Sciences, Kristian Pedersen, stopper

I det, som Aarhus Universitet beskriver som en gensidig aftale, stopper dekan på fakultetet Natural Sciences, Kristian Pedersen. Han ville dog gerne være fortsat, skriver han på sin LinkedIn-profil. Den nye dekan forventes at være fundet i løbet af foråret. Til januar tiltræder samtidig to nye prodekaner, oplyser fakultetet.

Foto: Roar Lava Paaske

Der sker i øjeblikket en større omskiftning i ledelsen på fakultetet Natural Sciences. Mens dekan Kristian Pedersen er stoppet i stillingen, og fakultetet dermed søger en ny dekan, er der også blevet ansat to nye prodekaner.

Efter det, som Aarhus Universitet beskriver som en gensidig aftale mellem Kristian Pedersen og rektor Brian Bech Nielsen, er dekanen stoppet efter tre år i stillingen. Der er brug for en anden lederprofil, udtaler Brian Bech Nielsen i AU’s nyhed.

”Kristian Pedersen har stået i spidsen for fakultetet i en krævende omstilling efter delingen af Science and Technology. Fakultetet har desuden som andre fakulteter skullet tage hånd om økonomiske udfordringer. Der, hvor fakultetet står nu, er der imidlertid brug for en anden lederprofil til at føre fakultetet det næste skridt videre”, siger Brian Bech Nielsen.

Institutleder Erik Østergaard Jensen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik er konstitueret dekan, indtil en ny dekan er på plads. Rektor forventer, at den nye dekan er fundet i løbet af foråret 2024.

Kristian Pedersen ville gerne være fortsat som dekan, skriver han i et opslag på sin LinkedIn-profil, som han også har delt på sin X-konto (tidligere Twitter, red.).

”Men nu er det tid til, at en ny dekan skal overtage ansvaret for fakultetet. Rektor vurderer, at der er behov for en anden ledertype til at tage det næste skridt i fakultetets udvikling. Vi har derfor aftalt, at jeg stopper som dekan ved månedens udgang. Lad mig være ærlig. Jeg ville gerne være fortsat som dekan”, skriver Kristian Pedersen.

To nye prodekaner

Fra januar næste år indtræder to nye prodekaner samtidig på fakultetet, oplyser AU. Der er tale om Ole Bækgaard Nielsen, nuværende institutleder ved Institut for Folkesundhed på Health, der bliver ny prodekan for karriereudvikling på Natural Sciences, og Poul Nissen, nuværende leder af forskningscentret DANDRITE, som bliver ny prodekan for forskning, erhverv og innovation på Nat.

Dermed kommer dekanatet ved Natural Sciences fra næste år til at bestå af konstitueret dekan Erik Østergaard Jensen, prodekan for uddannelse Kristine Kilså og de to nye prodekaner.

De to nye ansættelser er en del af fakultetets strategiske udvidelse, der blandt andet skal sætte mere fokus på samarbejde med erhvervslivet.

Fakultetet italesatte selv i september, at det for nogle kan virke mærkeligt, at fakultetet er i gang med en sparerunde, mens det ansætter to nye prodekaner. Dengang sagde nu tidligere dekan Kristian Pedersen, at det hang sammen med, at David Lundbek Egholm udtrådte af dekanatet for at vende tilbage til forskningen, mens Jørgen Brøchner Jespersen, der har varetaget fakultetets erhvervssamarbejde og siddet i AU’s Erhvervsudvalg, går på pension dette efterår.

Korrekturlæst af Charlotte Boel