Dronning Margrethe har givet fire studerende rejsefeber

Fire studerende ved Aarhus Universitet har modtaget Dronning Margrethe II's rejselegat.

Dina Sofia Mortensen, Sophia Thrane, Maria Søgaard-Nielsen og Charlotte Marie Brühe Jensen. Legatmodtagerne er ikke forpligtet til at benytte rejselegatet det samme år, som de modtager det, hvilket kan være rart at vide i disse tider, hvor corona kan gøre det svært at krydse grænser. Foto: AU Foto

Legatmodtagerne er kandidatstuderende i arkæologi Charlotte Marie Brühe Jensen, kandidatstuderende i statskundskab Maria Søgaard-Nielsen, kandidatstuderende i astronomi Dina Sofia Mortensen og  kandidatstuderende i medicin Sophia Thrane.

Henrik Harpestrengs kogebog - og duften fra historiske køkkener

Charlotte Marie Brühe Jensen fik topkarakter for sit bachelorprojekt med titlen ’Fyrstelige kulinariske netværk i europæisk senmiddelalder: et arkæologisk studie i Henrik Harpestrengs kogebog og dens relation mellem Danmark og det øvrige Europa’.

Hun planlægger at blive endnu klogere på emnet med et praktikophold i det velbevarede historiske køkken ved Kloster Seligenstadt i Tyskland som en del af forberedelsen til et speciale om historiske køkkener og europæisk madkultur.

International politik, offentlig ledelse og Human Rights in World Politics

Maria Søgaard-Nielsen har interesseret sig for samfundsvidenskabelige metoder inden for international politik og offentlig ledelse. Hun har usædvanligt høje karakterer inden for feltet.

I foråret 2021 skal hun studere international politik og samfundsvidenskabelige metoder ved et af Australiens bedste universiteter, Deakin University. Maria Søgaard-Nielsen er især interesseret i at studere Human Rights in World Politics og vil supplere med metodekurser.

Stjernestuderende med mod på at være andet og mere

Dina Sofia Mortensens speciale handlede om at påvise exoplaneter, der kredser om en bestemt klasse af stjerner. Her brugte hun en ikke hidtil anvendt tilgang, som potentielt vil føre til yderst interessante planetopdagelser.

Foruden Dina Sofia Mortensens faglige ildhu er hun også på andre måder en engageret studerende. Det kom til udtryk under hendes tid i Institut for Fysik og Astronomis studenterrepræsentation, hendes involvering i MatFys-tutorgruppen og hendes rolle i bestyrelsen for Fysisk Fredagsbar.

Dronning Margrethe II’s rejselegat vil give Dina Sofia Mortensen mulighed for at deltage i konferencer om exoplaneter, hvor hun kan præsentere resultaterne fra sit specialeprojekt.

Bakterier, der forvolder store skader på lungerne - og ofte patientens død

Sophia Thrane har som kandidatstuderende arbejdet med et projekt om udvikling og behandling af antimikrobiel multiresistens blandt bakterier, der inficerer lungerne hos patienter med cystisk fibrose. Disse bakterier forvolder så voldsomme skader i lungerne, at de ofte er den egentlige årsag til patienternes død.

Sophia Thrane har i foråret været en del af professor Jane C. Davies’ forskningsteam ved Imperial College London, hvor hun som studenterobservatør undersøgte aktiviteten og virkningen af lægemidlet glatiramer acetate i lungevæske fra cystisk fibrose-patienter. Hun ønsker fremover at dygtiggøre sig yderligere inden for dette forskningsfelt.