Et universitet med respekt for sig selv skal have et hackathon

Når 240 studerende i slutningen af marts flytter ind på AU for en weekend, er det hverken på grund af akut boligmangel eller tidlig eksamensstress. Der er tale om AU’s hackathon, AUHack, hvor IT-interesserede studerende på 36 intense maratontimer skal forsøge at udvikle et IT-produkt.

Henrik Goul (th.) og Mark Flarup-Jensen er sammen med syv andre IT-studerende arrangører på AUHack – et internationalt hackathon på Aarhus Universitet. Foto: Maria Randima

”I USA er det sådan, at hvis et universitet har respekt for sig selv, så har det også et hackathon.”

Ordene kommer fra Digital design-studerende Henrik Goul, der for to år siden blev enig med en gruppe andre IT-studerende om, at AU også skulle have et såkaldt hackathon. Det blev på kort tid til AUHack, som i slutningen af marts bliver afholdt for anden gang og allerede er en stor succes.

”Vi har plads til 240 deltagere, og vi har folk stående på venteliste,” lyder det fra medarrangør Mark Flarup-Jensen, der studerer IT-produktudvikling.

Hacking på den gode måde

Et hackathon strækker sig hen over en weekend, hvor studerende i små grupper har mulighed for at lege med avanceret teknologi og forsøge at udvikle IT-produkter og prøve skæve idéer af. Hack skal derfor ikke forstås som hacking af virksomheder, men som udvikling af nye produkter.

”Det går ud på at have det sjovt og sætte sin faglighed i spil samtidig,” siger Mark Flarup-Jensen. Han påpeger, at mange har IT-interesser, der ligger ud over pensum, men måske ikke har den fornødne tid eller det nødvendige udstyr til at lege med det i dagligdagen.

På tværs

Udover inspirationen fra USA, hvor arrangementerne ofte samler 3.000 studerende, opstod idéen også ud fra en oplevelse af manglende sammenhæng mellem de forskellige IT-uddannelser på AU:

”Vi er mange IT-uddannelser, der er samlet samme sted, men vi har ikke så meget med hinanden at gøre. Derfor savnede vi tværfaglighed og sammenhæng socialt,” siger Henrik Goul, der mener, at AUHack bidrager til at samle folk på tværs af uddannelserne.

Derudover er arrangementet med til at skabe kompetenceafklaring.

”Når man møder studerende med andre fagligheder og arbejder sammen med dem, opdager man også, hvad det er, man selv kan,” siger Henrik Goul.

Karrierepleje uden stive skjorter

Til AUHack kan man bruge tiden på at udvikle egne idéer, men der er også mulighed for at løse problemstillinger, som arrangementets sponsorvirksomheder præsenterer fredag aften.

Arrangementet giver også mulighed for at mødes og mingle med de østjyske firmaer i uformelle rammer.

”Det er noget andet end det, man oplever på typiske karrieredage. Til AUHack møder man ikke op i en stiv skjorte, men har mulighed for at snakke med virksomhederne under afslappede forhold,” fortæller Henrik Goul.

Priser til produkter – selvom de ikke er på hylderne i morgen

Virksomhederne belønner de bedste opgaveløsninger, men arrangørerne uddeler også selv to priser, som alle deltagere kan komme i betragtning til. Produkterne bliver vurderet på parametrene kreativitet, originalitet og teknisk udførelse. I god X Factor-stil er der hyret tre dommere fra hvert sit IT-område: lektor ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Kasper Løvborg, lektor ved Computer Science på AU, Eve Hoggan og lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur, Lone Koefoed. Vinderen kan tage ”The AUHack 2017 Award” med hjem, men der er endnu et trofæ at kæmpe om.

AUHack

• AUHack arrangeres af ni AU-studerende på forskellige IT-uddannelser.
  • Arrangementet finder sted i dagene 31. marts til 2. april 2017 på Finlandsgade 21, Aarhus N.
  • Link til arrangementet

”Vores ”Facepalm Award” tildeles et finurligt projekt, som er lidt ekstremt, hvor man tænker, at deres produkt nok ikke er at finde på hylderne i morgen,” griner de to arrangører.

De svedne grin til trods insisterer de på, at prisen er efterstræbt: Den skal ses som en ros for at kaste sig ud i et projekt og en ny teknologi, uden at det skal have et kommercielt fokus.

Et maraton for alle – uanset grundform

Selvom der er priser at hente, ligger fokus ifølge arrangørerne i højere grad på processen end på produktet. Samtidig understreger de, at arrangementet er for alle IT-interesserede studerende, og at man derfor ikke behøver at studere IT for at være med, så længe interessen er der. Sidste år talte gæstelisten også deltagere fra ti forskellige lande, og arrangørerne regner med et internationalt præg igen i år.