Farvel til en kampråbende dekan

Han tog imod en Ice Bucket Challenge. Han har fået vist klip fra sin tale til dimitterende læger på sport.tv2.dk. Og han bød de studerende fra Et Andet Universitet på kaffe, da de i 2014 blokerede rektoratet i protest mod fremdriftsreformen og dimensioneringen. Efter seks år som dekan for Health på AU flyver Allan Flyvbjerg nu videre.

Da rektoratet i 2014 blev blokeret af studerende fra Et Andet Universitet, der protesterede over fremdriftsreformen og dimensioneringen, tog Allan Flyvbjerg imod de aktionerende studerende med kaffe på kanden. Foto: Anders Trærup

Vi ved endnu ikke, hvem der sætter sig bag skrivebordet på dekankontoret på Nordre Ringgade 1, når Allan Flyvbjerg efter seks år som dekan for Health stempler ud for sidste gang og kaster sig over nye udfordringer som direktør for Steno Diabetes Center Copenhagen. Men støvet får formentlig bedre muligheder for at lande end under Allan Flyvbjerg.

Vådt hår og brain freeze

Allan Flyvbjerg er kendt for ikke altid at slentre ud ad de trådte stier. I 2014 tog han for eksempel kækt imod en Ice Bucket Challenge for at støtte op om den verdensomspændende kampagne mod sygdommen ALS:

”Jeg har fået en udfordring af lægeforeningens formand Mads Koch Hansen. En udfordring, jeg selvfølgelig tager imod for at støtte op om kampagnen mod ALS. Men også for at lave et politisk statement om, at der skal være større sundhedspolitisk og forskningspolitisk fokus omkring små og sjældne sygdomme. Take it away!”

Og så fik dekanen en spand iskoldt vand i hovedet, hvorefter han med dryppende lokker og formentlig også en gedigen brain freeze udbrød:

”Huah! Dejligt friskt!”

”Så følger I bare dekanen!”

Heller ikke de mere traditionsrige dekangerninger har Allan Flyvbjerg afholdt sig fra at peppe lidt op. I sommer, da han skulle holde dimissionstale for de nyuddannede læger, lød det pludseligt sådan her fra talerstolen:

”Once in a lifetime har jeg chancen for at gøre noget specielt. Det er kun i dag, og aldrig mere. Ser I fodbold? Godt, gør sådan her, og så følger I bare dekanen.”

Og så fik Allan Flyvbjerg en festklædt aula til at lave det islandske fodboldlandsholds EM-kampråb.

Seancen blev også bemærket uden for Aulaens gule mure, og Allan Flyvbjerg er formentlig den eneste sundhedsdekan i landet, der har fået sin tale til dimitterende læger vist på sport.tv2.dk.

Dekan med kaffe på kanden

Da rektoratet i 2014 blev blokeret af studerende fra Et Andet Universitet, der protesterede over fremdriftsreformen og dimensioneringen, tog Allan Flyvbjerg imod de aktionerende studerende med åbne arme og kaffe på kanden.

På spørgsmålet om, hvorfor han virker så begejstret over at blive blokeret, svarede han: ”Jamen, det er da herligt at se, at der er blod i årerne på de studerende. Der er for få af dem, der markerer sig, så jeg synes, det er fedt at opleve, at de er engagerede.”

Blottet brystkasse

Og tilsyneladende fortsætter Allan Flyvbjerg den farverige stil også i sit nye job som direktør for Steno Diabetes Center Copenhagen.

På et foto, der ledsager et interview med ham i Dagens Medicin i september, krænger han beredvilligt kitlen til side og blotter sin brystkasse. En tatovør er i færd med at tegne initialerne SDCC (Steno Diabetes Center Copenhagen) på dekanens venstre bryst.