Fejl i ny buegang ved Aulaen: Kan du spotte den?

Det kunne universitetshistoriker Palle Lykke. Og nu skal buerne pilles ned og bygges op igen.

Buegangen som den ser ud nu. Ufærdig og altså med fire mursten for lidt i hver bue. Foto: Melissa Bach Yildirim
Den oprindelige buegang. Foto: fotograf ukendt, Delfinen 2000.

”Der er et eller andet ravruskende galt her.”

Sådan tænkte universitetshistoriker Palle Lykke, da han i begyndelsen af december fotograferede renoveringen af buegangen foran AU’s aula på Ringgaden i Aarhus.

Det, der sprang ham i øjnene, var ikke kun farveforskellen på stenene i den nye buegang og de smukt patinerede sten på bygningerne bagved. Heller ikke det faktum, at byggeriet af buegangen endnu ikke var fuldført.

”De nye buer virkede store og klodsede, men jeg kunne ikke umiddelbart se, hvad der var galt,” fortæller han.

Der mangler fire sten

Hjemme på sit kontor sammenlignede han sine billeder af den nye buegang med fotos af den oprindelige. Og pludselig dæmrede det.

”Der mangler fire sten i de nye buer. Jeg talte efter flere gange for at være helt sikker i min sag. Der skal være 45 sten i hver bue, men der er kun 41 i de nye buer,” forklarer han.

Fejl fra teglværkets side

Palle Lykke gjorde efterfølgende AU’s chef for bygninger, Charlotte Lyngholm, opmærksom på sin opdagelse.

Hun fortæller, at teglværket, som specialfremstiller stenene til buegangen, ved en fejl har lavet de nye sten tykkere end de oprindelige sten. Men det havde mureren, som stod for at opføre de nye buer, ikke gjort C.F. Møllers tegnestue, som er ansvarlig for byggeopgaven, opmærksom på. Derfor blev man først klar over fejlen, da Palle Lykke gjorde opmærksom på, at de nye buer ikke var i tråd med arkitekt C.F. Møllers oprindelige buer.

”Det er klart, at det kan vi ikke acceptere. Det er tydeligt at se forskellen, når man sammenligner med de øvrige buer i byggeriet. Så buerne skal laves om igen,” siger Charlotte Lyngholm.

At det projekt endnu ikke er i gang, skyldes dels, at man har ventet på at få specialfremstillet nye sten, dels at man skal være helt sikker på, at der ikke kommer dage eller nætter med frost, som kan forårsage frostsprængninger i nybyggeriet, forklarer Charlotte Lyngholm.

”Men der er udsigt til, at vejret snart vender, så jeg håber, vi kan sætte i gang efter påske.”

Charlotte Lyngholm understreger, at byggefejlen ikke får økonomiske konsekvenser for AU.

Årsagen til, at buegangen foran Aulaen skal renoveres, er, at de oprindelige buer er sunket gennem årene.