Omnibus prik

Fire AU-forskere bliver optaget i Videnskabernes Selskab

Fire AU-forskere inden for naturvidenskab er blevet valgt til medlemskab i Videnskabernes Selskab. I alt er 18 nye forskere blevet indlemmet i selskabet, der arbejder for at styrke videnskabens stilling og fungerer som et samarbejdsorgan og mødested for forskere.

Foto: Lars Svankjær/Videnskabernes Selskab

Det 280 år gamle og prestigefyldte Videnskabernes Selskab har netop optaget nye medlemmer, og heriblandt er der fire forskere fra Aarhus Universitet.

Mette Løvschal, der er professor i forhistorisk arkæologi, Rikke Louise Meyer, professor i mikrobiologi og nanoscience, Dorthe Ravnsbæk, professor i materialekemi, og Per Vuust, professor i musik og hjerneforsker, er alle nye medlemmer fra AU.

Videnskabernes Selskab arbejder for at styrke videnskabens stilling og tværvidenskabelige forståelse i Danmark og er et form for samarbejdsorgan og mødested for forskere fra alle områder. Medlemmerne deler sig i to overordnede grupper, som er den humanistiske og naturvidenskabelige klasse. Udvælgelsen af medlemmer i den naturvidenskabelige gruppe finder sted i lige år, og der er derfor blevet fundet 18 nye medlemmer i maj.

PROFESSOR I STATISTIK MED SKUESPILBAGGRUND BLIVER NY PRÆSIDENT FOR VIDENSKABERNES SELSKAB

Der er cirka 500 medlemmer i Videnskabernes Selskab, og de optages i selskabet efter indvalg og medlemmernes efterfølgende accept.

Videnskabernes Selskab afholder møder, symposier, foredrag og forelæsninger, men udgiver også publikationer og deltager i internationalt samarbejde.