Fire kvinder, en hurtig beslutning – og foreløbig 122.000 kroner til flygtninge

De første 34.000 kroner røg i den digitale indsamlingsbøsse på bare 15 timer efter et par pip på Twitter. Og da historien om indsamlingen spredte sig til lokale medier, gik det for alvor stærkt.

Initiativtagerne bag indsamlingen AU#Refugees-welcome havde i den grad undervurderet deres medstuderendes og kollegers donationslyst, da de satte gang i indsamlingen i begyndelsen af september. Oprindeligt var målet at indsamle 40.000 kroner. Men da de første 34.000 kroner tikkede ind på bare 15 timer, efter at nyheden om indsamlingen blev delt på blandt andet Twitter, forhøjede de målet til 100.000 kroner.

100.000 kroner på fem dage

Det viste sig imidlertid også at være for beskedent, for med lidt opmærksomhed fra lokale medier spredte historien om indsamlingen blandt AU’s studerende og ansatte sig hurtigt, og de 100.000 kroner blev nået på bare fem dage.

Du kan stadig nå det

Du kan stadig nå at støtte indsamlingen, som løber frem til 8. november.

Herefter blev beløbsrammen hævet til 150.000 kroner, og ved redaktionens afslutning var der indsamlet 122.000 kroner, og dermed er indsamlingen den næststørste blandt de igangværende private indsamlinger til Dansk Flygtningehjælp.

»Det er fantastisk. Der er blevet givet beløb på alt fra 20 kroner til 10.000 kroner, og vi har nok været hjulpet af, at vi begyndte indsamlingen lige den uge, hvor de første flygtninge gik over grænsen til Danmark, og fordi vi kom før det officielle indsamlingsshow på tv. Nu håber vi, at vi når de 150.000 kroner, som er målet. Det ville være dejligt,« siger Christina Fiig, lektor i køn og europæisk politik ved Europastudier på Institut for Kultur og Samfund og den ene af de fire initiativtagere til indsamlingen.

Ud over Christina Fiig står lektor Sara Dybris McQuaid og de to studerende Caroline Lundqvist og Alice Sahinkuye bag indsamlingen.

LÆS OGSÅ: Studerende og ansatte samler ind til flygtninge – og de vil have din hjælp

Skulderklap fra kolleger

Flere af donationerne fra studerende og ansatte på AU ledsages af et skriftligt skulderklap til de fire kvinder bag indsamlingen.

En studerende skriver for eksempel:

»Så fedt et initiativ! Jeg er stolt af at være AU-studerende!«

Fra en anden studerende lyder det:

»Havde SU’en været højere, havde bidraget også været det:)«

Og så er der også en SDU-studerende, der ikke har kunnet dy sig for at bakke op om det gode AU-initiativ.

Rektor Brian Bech Nielsen bakker også op om indsamlingen og skriver følgende i forbindelse med sin donation:

»Tak for et godt initiativ.«

Hjælp til alt lige fra beskyttelse til brønde

Indsamlingen på AU er en del af Landsindsamlingen 2015 og løber frem til 8. november. Pengene, som samles ind, går til Dansk Flygtningehjælp og vil blive brugt til alt lige fra beskyttelse, husly, nødhjælp, sikring af flygtninges rettigheder, adgang til rent vand, etablering af brønde og ordentlige sanitære forhold til genopbygning af skoler og huse.