Studerende og ansatte samler ind til flygtninge – og de vil have din hjælp

På bare 15 timer har de samlet 34.000 kroner ind til Dansk Flygtningehjælp. Og du kan hjælpe dem ved at give et bidrag – og ved at sprede budskabet.

Christina Fiig, der sammen med en AU-kollega og to studerende har taget initiativ til indsamlingen AU#Refugees-welcome. Foto: Lars Kruse

To lektorer og to studerende fra Arts har i går banket indsamlingen AU#Refugees-welcome på benene for at hjælpe flygtninge både herhjemme og rundt om i verdens brændpunkter. Derfor har de allieret sig med Dansk Flygtningehjælp og startet en digital indsamling blandt AU’s studerende og ansatte.

”Baggrunden for initiativet er en frustration over at se den største flygtningekatastrofe i Europa siden Anden Verdenskrig udspille sig for øjnene af en,” fortæller Christina Fiig, lektor i køn og europæisk politik ved Europastudier på Institut for Kultur og Samfund, og fortsætter:

”Inspirationen kom via Twitter fra norske kolleger, der startede en lignende indsamling og opfordrede deres nordiske kolleger til at gøre det samme.”

34.000 kroner på 15 timer

Og efter et par pip på Twitter, blandt andet via Twitter-kontoen, AU-forsker, som Christina Fiig administrerer i denne uge, kom der i går for alvor gang i indsamlingen. Bare 15 timer senere er der nu 34.000 kroner i den digitale indsamlingsbøsse.

”Det er helt fantastisk, og nu handler det om at få spredt budskabet til så mange så muligt. Der er jo 40.000 studerende her på stedet og også rigtig mange ansatte, og det er alle de små bidrag, der gør forskellen. Folk kan hjælpe os meget ved at dele budskabet på de sociale medier. Vi vil rigtig gerne have de studerende på banen, fordi de er så talstærke.”

Ingen idé om at det ville gå så hurtigt

Initiativtagerne havde noget beskedent sat målet for indsamlingen ved 40.000 kroner, men det beløb er nu forhøjet til 100.000 kroner.

”Vi havde ingen idé om, hvor hurtigt det ville gå,” siger Christina Fiig, der til daglig forsker i køn, demokrati og offentlighed. Derfor pirrer den digitale indsamling og mobiliseringen via sociale medier også hendes faglige nysgerrighed.

”Det er fantastisk at opleve, hvordan civilsamfund og offentlighed qua de sociale medier mobiliserer hurtig handling. Der er definitivt momentum.”

Ud over Christina Fiig, står lektor Sara Dybris McQuaid og de to studerede Caroline Lundqvist og Alice Sahinkuye bag indsamlingen.

Læs mere – og støt indsamlingen