Fremdriftsreform: Hvad gør AU?

Det spørgsmål stiller mange studerende sig selv i øjeblikket. Men ledelsen på AU er endnu ikke klar til at melde noget konkret ud om, hvordan den har tænkt sig at håndtere fremdriftsreformen og de mange nye tiltag, der skal få studerende hurtigere igennem uddannelsen.

Aulaen på Nordre Ringgade, Aarhus Universitet, var fyldt med flere hundrede studerende, der ønskede at blive klogere på studiefremdriftsreformen og dens konsekvenser. Studenterrådets spidskandidater til bestyrelsen, Heidi Klokker og Andreas Birch Olsen, forsøgte efter bedste evne at skabe et overblik over, hvordan reformen kan komme til at ramme AU’s studerende. På mødet sendte de studerende også en sympatierklæring til de studerende på Københavns Universitet. Foto: Lars Kruse
Samme dag, som rektor havde varslet besparelser og en kommende fyringsrunde, blev gangen foran hans kontor fyldt med studerende, der protesterede over studiefremdriftsreformen og krævede at få indflydelse på, hvordan den bliver implementeret på AU. Foto: Lise Balsby

Universitetsledelsen opponerer i et høringssvar til Styrelsen for Videregående Uddannelser over, at der er for kort tid til at indføre reformen på universitetet. I den forbindelse gør de opmærksom på, at implementeringen risikerer at medføre frafald blandt studerende. De foreslår at udskyde implementeringen til 2015.

Fredag 6. december (efter at denne avis gik i trykken, red.) blev reformen diskuteret i AU Forum for Uddannelse. Forummet skal sikre samarbejde på tværs af AU’s fire hovedområder. Her sidder både repræsentanter for studerende, videnskabeligt personale og ledelse. De blev orienteret af formand, dekan Mette Thunø og vicedirektør for AU Studier Maria Volf Lindhardt. Blandt andet om, hvordan reformen rammer nuværende og kommende studerende og de administrative problemer, den fører med sig.

Meget er endnu uvist

Mange studerende er i tvivl om, hvorvidt reformen vil ramme dem. Og hvordan. Som studerende kan du muligvis finde svar på nogle af dine spørgsmål på den nye portal om fremdriftsreformen, som AU Studier har oprettet. Indtil videre kan du læse om tvungen tilmelding til fag og prøver samt om merit. Men meget er endnu uvist, så som studerende kan du endnu ikke få noget at vide om, hvordan dispensationsmulighederne for afmelding bliver, hvordan eventuelle progressionskrav håndteres, eller hvordan studerende med ”skæve” studieprogrammer håndteres.

Har du spørgsmål om studiefremdriftsreformen, kan du også kontakte AU’s Informations- og Vejledningscenter på telefon 8715 0720 eller e-mail stuf@au.dk.