Guide: 10 events på AU i april

I april måned kan du blandt andet lære at lave sund mad på SU-budget, komme med ind på en spindoktors operationsstue, blive klogere på kun 20 minutter – og selvfølgelig opleve gummibådsregattaen, bedre kendt som AU’s kapsejlads.

6. april: Hvordan opererer en spindoktor?

Få indblik i, hvordan en spindoktor håndterer krisekommunikation i praksis, når Kim Larsen, der er spindoktor for Danske Banks administrerende direktør, fortæller om bankens fejl – og hvordan en spindoktor med kommunikationskirurgi kan forskønne dem.

19. april: Konversationscafé uden akavede icebreakere

Foto: Studenterhus Arhus

Der er ingen grund til at tage de indstuderede icebreakere med, når der er samtalesalon i Studenterhuset.

Konversationerne bliver i stedet kickstartet af en facilitator, som udstikker skiftende emner, der skal tales om. Eneste forudsætning for at deltage er, at man har lyst til at få tungen på gled og gøre nye bekendtskaber.

• Tid og sted: Kl. 16.00-19.00, Studenterhus Aarhus, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C
  • Arrangør: Studenterhus Aarhus
  • Event

19. april: Kan man være sjov på kommando?

Replikkerne er ikke indøvede, men improviserede, når teatergruppen ”Et Lille Påfund” kaster sig ud i impro-teater og komik på Kaserne Caféens scene. Her er der ikke noget manuskript at støtte sig til, men kun de stikord, der kommer fra publikum – som kan forvente at se skuespillere, der kan være sjove på kommando.

• Tid og sted: Kl. 19.00-22.00, Kaserne Caféen, Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C
  • Pris: 20 kr.
  • Arrangør: KURS og Kaserne Caféen

24. april: Sund mad – også for SU-budgettet

Foto: Colourbox.com

Står der pasta med ketchup på menuen lidt for ofte? Få inspiration til mad, der er sund for både kroppen og SU-økonomien, og lær andre studerende at kende med fælles madlavning og efterfølgende spisning. Diætist Sidsel Jørgensen giver tips og tricks til smart madlavning og gode opskrifter, som undervejs afprøves i Møllevangskolens køkken, der er lånt til lejligheden.

• Tid og sted: Kl. 17.30-20.30, Møllevangs Allé 20, 8210 Aarhus V
  • Pris: Gratis (kræver medlemskab)
  • Arrangør: DJØF Studerende Århus
  • Event

26. april: Taler du SoMe?

Kan man tale om en særlig SoMe-dialekt? Hvilken rolle spiller sociale medier i konstruktionen af (fake) nyheder? Og hvad gør sociale medier ved det skrevne sprog? Det er nogle af de spørgsmål, der er på programmet, når Afdeling for Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi inviterer til symposium om sprog og sociale medier.

• Tid og sted: Kl. 10.00-17.00, Richard Mortensen Stuen, Fredrik Nielsens Vej 2-4, 8000 Aarhus C
  • Pris: Gratis, men kræver tilmelding senest 7. april
  • Arrangør: Afdeling for Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi
  • Event

26. og 27. april: Hvordan går det med demokratiet i Myanmar?

Antropologi på AU sætter spot på den gradvise demokratisering af Myanmar og belyser bl.a. konflikten mellem buddhister og muslimer i landet, lokal selvbestemmelse og forsøget på at skabe fred. Blandt talerne er forskere fra både England, Tyskland og Myanmar foruden AU’s egne eksperter på området, Mikael Gravers og Annika Pohl Harrisson.

• Tid og sted: Kl. 9.45-16.30 (26. april) og 9.15-12.30 (27. april), bygning 4206, lokale 129 på Campus Moesgaard, Moesgaard Allé 20, 8270 Højbjerg
  • Arrangør: Afdeling for Antropologi på AU

27. april: Forskningens Døgn – fra sfinxer til selfies på tyve minutter

Foto: Melissa Bach Yildirim

Har du lyst til at vide bare lidt mere om emner som sfinxer, selfies, DNA, drab i Danmark, lamaer eller lignende? Forskningens Døgn på Aarhus Universitet er pakket med speedforedrag på tyve minutter og stande med workshops, forsøg og udstillinger inden for alle tænkelige områder, formidlet direkte af AU’s førende forskere inden for feltet.

• Tid og sted: Kl. 14.00-18.00, Stakladen og omkringliggende lokaler, Fredrik Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C
  • Arrangør: Aarhus Universitet

27. april: Racemøder under kolonitiden

Der er fokus på race, køn og blandede ægteskaber under den europæiske kolonitid, når lektor Pernille Ipsen fra University of Wisconsin-Madisons afdeling for Gender & Women´s Studies gæster AU. Efter foredraget er der åbent for debat, og både forskere og studerende er velkomne.

• Tid og sted: Kl. 11.00-13.00, IMC Meeting Room, Jens Chr. Skous Vej 4, Building 1483-312
  • Arrangør: Gendering in Research Network

28. april: Kapsejlads – regatta i gummibåd

Foto: Lars Kruse

Regatta forbinder man i universitetssammenhæng måske mest med den ædle engelske gentlemankonkurrence, hvor Oxford og Cambridges universiteter ror om kap på floden Themsen. I Aarhus er det lidt anderledes … Her krydser festforeningshold frem og tilbage over uni-søen i gummibåde, afbrudt af korte intermezzoer til lands, hvor en øl bundes – alt sammen kommenteret live af komiker Christian Fuhlendorff og radiovært David Mandel. Titusindvis af studerende kigger på, henslængte på tæpper i det bløde græs – og knapt så mange deltager i det legendariske nøgenløb.

• Tid og sted: Hele dagen, Universitetsparken
  • Arrangør: Kapsejladsen – kampen om det gyldne bækken
  • Event

29. april: Manipulation og ”mind-fucking”

Kan du hypnotiseres til at begå mord? Kan din lyst til et andet menneske aflæses i dit ansigt? Og er det muligt at lære et fremmed sprog, mens du sover? Det er blot nogle af de psykologiske eksperimenter, Jan Hellesøe har udført i programmet ”Fuckr med dn hjrne” på DR3. Nu gæster han AU for at demonstrere manipulationsmetoder som trance, hypnose og optisk bedrag, live foran publikum.

• Tid og sted: Kl. 20.00-23.00, Stakladen, Fredrik Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C
  • Pris: 130/150 kr. (medlem/ikke medlem)
  • Arrangør: Stakladen Live og Studenterhus Aarhus