Guide: 10 events på AU i december

Trænger du til en pause fra eksamenslæsningen, er der masser af julehygge at finde på AU. Du kan både købe julegaver, drikke juleøl og lege pakkeleg. Du kan også bare drikke hjernecellerne væk til Rick and Morty drukmaraton eller skråle eksamensfrustrationerne ud, ved at synge med på Disneysange til koncert med Luftens Helte.

1.-9. december: Hvordan planter man et lys?

Frem til 9. december kan du ”plante et lys” i Botanisk have. Det gør du ved at røre ved en cirka halvanden meter høj lyssøjle. Når du gør det, kastes lyset op på Tropehuset og spreder sig med forskellige farver fra glascelle til glascelle i bygningen. Det interaktive kunstværk er en del af Aarhus 2017, og er lavet for at hylde naturens mangfoldighed. Væksthusene i Botanisk Have er en del af Science Museerne, som hører under Science and Technology på AU.

• Tid og sted: 17.00-22.00 i Botanisk Have
  • Pris: Gratis
  • Arrangør: Væksthusene og Botanisk Have Aarhus, Kollision, Aarhus Universitet og Aarhus 2017

Foto: Science Museerne.

1.-21. december: Eksamenspause i Den Gamle By

Frem til 21. december har studerende gratis adgang til den gamle by fra mandag til torsdag efter klokken 15. Her kan du blandt andet blive klog på juletraditioner fra 35 andre europæiske lande, opleve retro 70’er-jul, eller bare slappe af med en juleøl, før eksamenslæsningen kalder igen.

• Tid og sted: 20. november til 21. december, mandag-torsdsag 15.00-17.00, Den Gamle By
  • Arrangør: Den Gamle By
  • Hjemmeside

9. december: Plademesse

Køb en julegave, udvid din vinylsamling – eller få startet en op. Forskellige aarhusianske pladebutikker, pladeudstillere og private pladeentusiaster dækker op med vinylskiver på bordene i Studenterhuset, når Aarhus Plademesse løber af stablen på AU’s Campus.

• Tid og sted: Kl. 10.00-15.00, Studenterhus Aarhus
  • Pris: Entre 20 kr.
  • Arrangør: Studenterhus Aarhus og Stakladen Live

14. december: En lodden affære

Louise Hollerup er kandidatstuderende på AU og har lavet filmtrilogien Hairy Stories. Ud fra emnet "kvindelig kropsbehåring" undersøger de, hvordan en forsker med brug af kamera kan komme tæt på kulturelle normer om kroppen. Tag en pause fra eksamenslæsningen og hør hendes foredrag om filmene og metoden, og hvordan de relaterer sig til emner som køn og repræsentation.

• Tid og sted: Kl. 11.00-13.00, IMC Meeting Room, Jens Chr. Skous Vej 4, Builing 1483-31.
  • Arrangør: Gendering in Research

16. december: Rick and Morty drukmaraton

Hvis du allerede er fan af serien, er der mulighed for et nostalgisk gensyn. Hvis du ikke helt er kommet med på vognen eller forstår hypen omkring animerede sci-fi-serier til voksne, er her muligheden for at blive indviet i kulten. Kaserne Caféen viser hele første sæson i ét stræk med dertilhørende drukregler – og tilbud på øl.

Foto: Kaserne Caféen.

16. december: Luftens Helte lander i Stakladen

Du behøver ikke vente helt til Disneys Juleshow den 24., før du kan få dit årlige skud Disney-sange. Luftens Helte er tilbage på AU – gør dig klar til at skråle med på alle dine yndlingshits fra tegnefilmsklassikerne.

• Tid og sted: Kl. 20.30-01.00, Stakladen
  • Pris: 106,25 kr.
  • Arrangør: Stakladen Live og Studenterhus Aarhus

Jul amok på AU

Selvom eksaminerne truer med at forstyrre julefreden, er der igen i år studerende, der har fundet overskud til at arrangere julehygge på AU. Som vanligt kan du den 13. december opleve TAAGEKAMMERETs take på et Luciaoptog (vi lover lodne mandeben i hvide kjoler), og TAAGEKAMMERET opfører også deres årlige julerevy på AU den 8. december – med julefest bagefter, ikke at forglemme. På Campus Herning er der mulighed for at stjæle gaver fra hinanden i pakkeleg, og Studenterhus Aarhus arrangerer en udflugt til Gammel Estrup Herregårds julemarked, hvor man kan opleve aristokratiets gamle juletraditioner.

Foto: Anders Trærup.