Guide: 11 events på AU i marts

I denne måned kan du høre studerende læse op af deres dagbog og Steffen Brandt læse op af sine tekster, udforske halvfjerdsernes bollerum, se Savage Rose, dyrke dit finkulturelle jeg med vinsmagning og opera eller gå mere mainstream med AU-MGP og meget mere.

1. marts: Diary Slam – oplæsning fra de private gemmer

Foto: Hele Aarhus Poetry Slam

Du kender måske konceptet Poetry Slam, hvor fritidsskriverierne hives frem fra skuffen og opføres live på scenen i skarp konkurrence mod andre digtere og med publikum som dommer. Her er tale om det samme – blot med oplæsning fra de optrædendes private dagbøger. Der er ingen emnebegrænsninger, og du skal derfor være forberedt på alt lige fra pinlige beretninger fra kollegiefesten til indblik i karakterræsets pres.

• Tid og sted: Kl. 19.00-22.00, Studenterhus Aarhus, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus
  • Pris: 20/40 kr. medlem/ikke-medlem. Prisen er 20 kr. højere ved salg i døren – men der er rift om billetterne, så køb i god tid!
  • Arrangør: Studenterhus Aarhus
  • Event

2. marts: Sugardating – prostitution eller ligestilling?

En teknologisk udgave af traditionel prostitution eller endnu et led i den kvindelige frigørelse? Sugardating er en branche i vækst, både i Danmark og udlandet, og holdningerne til den mange. Kritisk Profil inviterer til foredrag og debat, når kønsforsker og antropolog fra Roskilde Universitet, Christian Groes, gæster AU.

• Tid og sted: Kl. 14.15-16.00, William Scharff Auditoriet (Søauditorierne), Bygning, 1253, lokale 317, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
  • Arrangør: Kritisk Profil

3.-12. marts: Rockkoncerter, bollerum, blomsterbørn og meget mere

Foto: Jesper Rais, AU-Foto

Århundredets Festival sætter fra 3. til 12. marts spot på Europa i perioden 1950-2000 med et væld af foredrag og musikalske oplevelser. Det hele skydes i gang med et brag af en halvfjerdser-åbningsfest, hvor Master Fatman agerer dj, hvor Savage Rose med Annisette Koppel i spidsen indtager scenen og sender både musik og meninger ud i æteren, og hvor en række AU-forskere står klar i kulissen med korte foredrag om abort, p-piller, kvindefrigørelse, bollerum og blomsterbørn, halvfjerdsermusik, bevidsthedsudvidende stoffer, tidens modmode og meget mere.

I dagene efter kan du bl.a. tage til sovekoncert med overnatning, hvor mindfulness og musik flyder sammen med digtoplæsning på vejen ind i drømmeland; tage til foredrag om ungdomsoprørets hash, hippier og politiske happenings i kodylt klogt selskab med historiker Rasmus Rosenørn – eller høre Steffen Brandt opføre udvalgte sangtekster fra sit store bagkatalog.

9. marts: Tænk på et tal

Måske matematikken sluttede for dig som C-niveaufag i gymnasiet, men tallene er stadig overalt i vores hverdag: på prisskilte i butikkerne, som lykketal før eksamen – og måske er 42 svaret på alt. Professor MSO i naturfagsdidaktik, Henrik Kragh Sørensen, holder foredrag på baggrund af sin tænkepause Tal. Efterfølgende er Carsten Ohrtman fra ”Eksistens” på P1 vært for en uddybende samtale om emnet.

• Tid og sted: Kl. 19.00-21.00, Studenterhus Aarhus, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C
  • Pris: 130 kr. inklusiv bogen Tænkepauser – Tal
  • Arrangør: Folkeuniversitetet i Aarhus og Nørrebro Teater

9. marts: Vinsmagning og opera for de finkulturelle

Der er mulighed for at lufte sin indre skabsintellektualist og tage en bid af finkulturen, når Kaserne Caféen byder på vinsmagning og opera i de æstetiske fags højborg, den gamle kaserne. Vinkender Thomas Bæksgaard guider dig gennem det franske landskab af hvid- og rødvine, mens operasangerinde Ann-Marie MacFarlane supplerer smagsnoterne fra vinen med musikalske toner.

• Tid og sted: Kl. 17.00-19.00, Kaserne Caféen, Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C
  • Pris: 100 kr.
  • Arrangør: Kaserne Caféen

14. marts: Den moderne familie – problemer og løsninger

Foto: Center for Sundhedssamarbejde

Hvordan kan familieliv kombineres med en velkørende karriere, individuelle interesser, parforhold og en travl hverdag? En række forskere fra AU har sat sig for at undersøge den moderne families problemer – og mulige løsninger på dem – og er nu klar til at dele resultaterne med resten af verden.

• Tid og sted: Kl. 9.00-14.00, Dokk1, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C
  • Arrangør: Center for Sundhedssamarbejde – Aarhus Universitet og Dokk1
  • Event (link udløbet, 8/1 2018)

18. marts: MGP på AU

Er du blevet lidt for gammel til at se MGP med Bruno som vært og 10-årige, falskskingrende børn på scenen på DR Ultra – og omvendt endnu ikke helt klar til at være en del af de voksnes Melodi Grand Prix med suppe, steg og is? Så tag til Musikvidenskabs MGP på AU, hvor syv velspillende bands dyster om ikke bare bedste melodi, men også bedste sangtekst under temaet ”fobier”.

• Tid og sted: Kl. 20.00-02.00, Studenterhus Aarhus, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C
  • Pris: 35 kr. i forsalg/60 kr. i døren
  • Arrangør: MGP – Musikvidenskab AU

23. marts: Hvor taler du flot dansk – foredrag med Abdel Aziz Mahmoud

Hvordan bliver man som førstegenerationsindvandrer dansk på den rigtige måde? Og hvad skal der til for at blive integreret i et samfund? Abdel Aziz Mahmoud, der er kendt fra tv-programmet ”Familien fra Lærkevej” og forfatter til bogen Hvor taler du flot dansk, tager i sit foredrag om integration udgangspunkt i sine egne oplevelser lige fra asylcentret i Holte til livet på Lærkevej i Ølstykke.

• Tid og sted: Kl. 18.45-20.30, lokation kommer op her
  • Arrangør: Frit Forum Århus