Health-dekan fra AU bliver ny direktør i Lægemiddelstyrelsen

Lars Bo Nielsen forlader stillingen som dekan ved Fakultetet Health på Aarhus Universitet og rykker øst for Storebælt, hvor han tiltræder som direktør for Lægemiddelstyrelsen. Det er et stort tab for AU, siger rektor Brian Bech Nielsen.

Lars Bo Nielsen har været dekan ved fakultetet Health siden 2017. Foto: Roar Paaske

Dekan ved Fakultetet Health på Aarhus Universitet, Lars Bo Nielsen, forlader i midten af august universitetsverdenen for at blive ny direktør i Lægemiddelstyrelsen.

Det er Sundhedsministeriet, der har ansat den nu afgående dekan. Valget er faldet på 56-årige Lars Bo Nielsen, fordi han blandt andet har stor erfaring fra forskningsverdenen og sundhedsvæsenet, lyder det fra sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i en nyhed på ministeriets hjemmeside.

”At sikre danskernes adgang til effektive og sikre lægemidler og medicinsk udstyr er en kerneopgave i det danske sundhedsvæsen. Lars Bo Nielsen har med sin brede erfaring og integritet den rette faglige kapacitet til at løfte dette afgørende arbejde for sundhedsvæsenet og borgernes sundhed, og jeg ser meget frem til samarbejdet,” siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i en nyhed på ministeriets hjemmeside.

Kommende direktør glæder sig

Posten som direktør i Lægemiddelstyrelsen har været ledig siden marts, hvor tidligere direktør Thomas Senderovitz valgte at skifte til et nyt job hos Novo Nordisk.

Den kommende mand i front glæder sig til at bidrage og sikre tilgængelige lægemidler og medicinsk udstyr, for det ser Lars Bo Nielsen som en central samfundsopgave, siger han til Sundhedsministeriet.

LÆS OGSÅ: "På et eller andet tidspunkt skal man cutte navlesnoren"

”Betydningen af grundig videnskabelig undersøgelse af nye vacciner og andre mulige sygdomsbehandlinger, før de kan godkendes, er blevet særdeles tydelig for os alle under coronapandemien,” siger Lars Bo Nielsen til Sundhedsministeriet.

Rektor: Tab for AU

Rektor Brian Bech Nielsen ser skiftet som et stort tab for Aarhus Universitet. Det udtaler han i en nyhed på medarbejdere.au.dk.

”Lars Bo Nielsen har med meget stor dygtighed ledet fakultetet og stået i spidsen for dets positive udvikling gennem de senere år. Herudover har Lars Bo været et meget værdsat medlem af universitetsledelsen, hvor vi har nydt godt af hans store indsigt og meget kvalificerede bidrag. Lægemiddelstyrelsen får en særdeles dygtig og erfaren direktør, og jeg ønsker Lars Bo det allerbedste i den nye stilling”, siger rektor Brian Bech Nielsen.

Aarhus Universitet vil nu sætte gang i at finde en dekan til fakultetet Health.

Kom til Aarhus Universitet i 2017

Siden 2017 har Lars Bo Nielsen været dekan ved Health. Han er uddannet læge fra Københavns Universitet i 1992 og læste efterfølgende en ph.d. samme sted. I 2000 fik han titlen dr.med., og i 2004 blev han uddannet til speciallæge i klinisk biokemi.

LÆS OGSÅ: Vis mig dit kontor – Lars Bo Nielsen

Indtil 2015 var han overlæge og senere klinikchef ved Klinisk Biokemisk Afdeling på Rigshospitalet. Sideløbende har han siden 2007 været professor ved Biomedicinsk Institut ved Københavns Universitet, indtil han i 2017 blev dekan ved Health på AU.